Mise na Mars: Sonda InSight poslala pár minut po přistání první snímek

Americká planetární sonda InSight urazila 480 milionů kilometrů, než spatřila svůj cíl – rudou planetu. K nejnáročnějším částem mise patřilo přistání, ale podařilo se a americká NASA zveřejňuje první fotografie. VIDEA v článku.

Zdroj: Profimedia.cz

Sonda měla být původně vypuštěna už v březnu 2016, ale kvůli objevení netěsností musel být start odložen na přelom dubna a května 2018. Konkrétně se tak stalo 5. května 2018. K Marsu pak doletěla 26. listopadu v 20:55 našeho času.

Samotné přistání trvalo šest a půl minuty, kdy sonda vstoupila do atmosféry Marsu rychlostí 19 800 kilometrů v hodině. Posléze musela s pomocí tepelného štítu, padáku a přistávacích trysek zpomalit na osm kilometrů v hodině.

Vlna nadšení, které zavládla v řídícím středisku NASA po přistání sondy v rovinaté oblasti Elysium Planitia na severní polokouli Marsu, svědčí o obrovském oddechnutí a kroku k úspěchu.

Sonda následně roztáhla solární panely, které potřebuje k napájení palubních přístrojů, a už po šesti minutách poslala první snímek povrchu planety.

Nyní zde stráví dva roky s cílem prozkoumat vnějšek druhé nejmenší planety sluneční soustavy. S pomocí stacionární sondy, která je vybavena citlivým seismometrem pro zaznamenání marsotřesení a sondy pro měření tepelného toku v kúře, by měla pomoci odhalit, zda je planeta stále geologicky aktivní.

Výstavba rakety vyšla USA zhruba na 814 milionů dolarů (přes 17 miliard korun) a dalších 180 milionů dolarů (necelé 4 miliardy korun) bylo potřeba investovat do vědeckých přístrojů původem z Francie a Německa.