Mýtus jménem biopotraviny: neškodí, ale ani moc neprospívají

Biopotraviny jsou podle nové studie americké Stanfordovy univerzity jen o málo zdravější než ty, které se jako bio označovat nemohou. Bioprodukty nicméně podle vědců snižují riziko konzumace pesticidů.

Mýtus jménem biopotraviny: neškodí, ale ani moc neprospívají

"Byla jsem naprosto překvapena," prohlásila lékařka Dena Bravataová, která se k analýze rozhodla poté, co se jí řada pacientů dotazovala na změnu a ozdravení jídelníčku. "Existuje mnoho důvodů, proč si někdo může vybrat ekologickou stravu místo běžného jídla," vysvětlila Bravataová. Dodala, že za výběrem biopotravin stojí nejen ekologické obavy, ale také chuťové preference.

Totální válka proti vrabcům: Když se Čína rozhodla vyhladit ptáky, skončilo to katastrofou

Výsledky studie ukazují, že zdravotní výhoda biopotravin není nijak veliká. Rozdíl v obsahu vitaminů je podle vědců sotva nějaký a rozdělení tuků a proteinů je podobné. Výskyt bakterií či virů vyvolávajících onemocnění není v žádném z obou druhů potravin častější. Biopotraviny nicméně podle analýz vykazovaly nižší kontaminaci pesticidy. Zcela bez pesticidů ale bioprodukty nebyly.

Ekologická organizace Greenpeace podle DPA předkládá podobné výsledky. "Běžné ovoce není méně zdravější pro lidský organismus než bio ovoce a zelenina," tvrdí Christiane Huxdorffová, která má v rámci Greenpeace na starosti trvale udržitelné zemědělství. "Neříkáme, že biopotraviny jsou zdravější," dodala. Huxdorffová nicméně zdůrazňuje, že ekologické zemědělství se zříká používání pesticidů, což může mít kladný přínos pro lidi i životní prostředí.

Musíme svět změnit do 40 let. Jinak přijde katastrofa

Nejde o lidi?

Studii nepovažuje za překvapující ani Urs Niggli z výzkumného institutu pro ekologické zemědělství FiBL. Pokud by běžným způsobem produkované potraviny měly dopad na zdraví, musely by být z trhu staženy. Dodal ale, že prozatím neexistuje žádná studie, která by vyhodnotila kombinované dopady zbytků chemikálií, které splňují povolené limity.

Niggli také zdůraznil, že ekologické zemědělství má "neuvěřitelně pozitivní dopady". "V kraji, kde se hospodaří bio, je mnohem větší rozmanitost druhů - od nejmenších mikroorganismů až po ptáky," řekl.

FOTO: Thinkstock