Na skotském ostrově objevili 170 milionů let staré stopy dinosaurů

Desítky dobře zachovalých stop, které vědci našli u severovýchodního pobřeží ostrova Skye, jsou cenným důkazem o životě z období druhohor jura.

Dinosauřích stop bylo na ostrově v oblasti u Brother's Point kolem padesáti.
Zdroj: YouTube.com

Jedná se o velmi vzácný důkaz z období, z něhož bylo dosud po celém světě vypátráno jen pár fosilních míst.

Kvůli přílivu byl výzkum na ostrově Skye obtížný, ale odborníci dokázali identifikovat dvě odlišné cesty vedle mnoha samostatných stop. Pomocí fotografií z dronu vytvořili mapu jejich putování. Technologie umožnila vědcům zjistit obrys tratě, stejně jako tvar a orientaci prstů a přítomnost drápů.

Zdroj: YouTube.com

Stopy patří sauropodům (příslušníci skupiny velkých až obrovských býložravých dinosarů s dlouhými krky) a teropodům (masožraví a někteří druhotně býložraví a všežraví dinosauři). Jde o dinosaury, kteří byli až dva metry vysocí a jsou příbuznými s Brontosaury a Tyrannosaury Rex. Největší stopa sauropoda měla 70 cm na šířku a teropoda kolem 50 cm.

Na stopě minulosti

Ostrov Skye je největší a nejsevernější ostrov v souostroví Vnitřní Hebridy ve Skotsku. Je proslulý překrásnými scenériemi, památkami, divokými horami a mnoha chráněnými živočichy včetně orla, jelena a vydry. Pyšní se nízkou obydleností, která láká turisty, a je tak nejen největším, ale i nejnavštěvovanějším skotským ostrovem.

Skotský ostrov SkyeZdroj: Profimedia.cz

V době před 170 miliony lety, krátce po začátku rozpadu superkontinentu Pangea, bylo území, kde je nyní ostrov Skye, součástí menšího subtropického ostrova, kde bylo mnoho pláží, řek a lagun. Podle vědců lze místo připodobnit dnešnímu Španělsku nebo Floridě. Nalezené stopy tak vznikly v mělké laguně, kterou dinosauři procházeli.

"Toto místo je důležitým stavebním kamenem, abychom si mohli postupně složit obraz o tom, jak dinosauři na ostrově žili," těší se odborníci.

Dr. Steve Brusatte z univerzity v Edinburghu, který vedl tým v terénu, řekl: "Jsem přesvědčen, že čím víc po ostrově Skye rozhlédneme, tím víc stop najdeme.“

Už v roce 2016 se na pobřeží stopy našly. Vědci proto toto místo nemohli nechat bez všimnutí a nyní se ukazuje, že možná už brzy vyvrátí informace, které byly dosud známé o životě před 170 miliony let.