Nálepka, díky které vydrží ovoce déle čerstvé

Ovoce a zelenina za námi často cestují přes půl světa. Než se dostanou do obchodů, část z nich se zkazí. Společnost z Malajsie tvrdí, že našla jednoduché, a přitom efektivní řešení tohoto problému.

Zdroj: Profimedia.cz

Až třetina celosvětově vyprodukovaných potravin se vůbec nevyužije. Z materiálů Organizace OSN pro výživu a zemědělství vyplývá, že ročně se vyhodí jídlo v hodnotě 990 miliard dolarů. Ovoce a zelenina jsou obzvlášť problematické. Zvlášť během teplých měsíců se rychleji kazí. Dokonce se odhaduje, že 52 % sklizně se ke spotřebitelům vůbec nedostane.

Společnost z Malajsie se snaží bojovat proti plýtvání pomocí nálepky, která neslouží pouze k poskytnutí informací o zemi původu a způsobu, jakým bylo ovoce vypěstováno. Štítek, který je 100% organický, obsahuje směs ionizovaného chloridu sodného a včelího vosku – a to podle slov společnosti pomáhá zpomalit aktivitu bakterií a zpomalit proces dozrávání. Udržuje tak ovoce déle čerstvé a šťavnaté.

Zdroj: Profimedia.cz

Malajské klima umožňuje celoroční pěstování ovoce. Většina zdejších druhů tropického ovoce, které se prodává na trhu, je pěstováno přímo v zemi. A poptávka po něm je i v případě exportu vysoká. Z Malajsie se dováží i durian – páchnoucí ovoce, ze kterého se v poslední době stal hit. I to je důvod, proč země hledá způsob, jak své přírodní bohatství co nejvíce ochránit.

„Na vývoji chytré nálepky spolupracujeme s univerzitou Putra Malajsia, významnými institucemi v oblasti průmyslu a nedávno jsme navázali i spolupráci s indonéskou univerzitou a univerzitou Jižní Austrálie,“ řekl zakladatel společnosti Zhafri Zainudin, který si na začátku položil otázku: „Možná, že nemůžu zastavit přírodu, ale můžu ji zpomalit?“

Původně se vývoj nálepky soustředil pouze na prodloužení trvanlivosti manga. Společnost však posléze zjistila, že pomáhá i jiným druhům ovoce a nyní se využívá k prodloužení trvanlivosti avokáda, papájy, dračího ovoce, jablek a hrušek.

Společnost, která již spolupracuje s několika ovocnými farmami po celé Asii, se teď rozhodla prorazit na západní trh. A do budoucna má v plánu vyvinout nálepku, která by pomohla udržet čerstvost bobulovitých plodů a zeleniny.