Nejstarší mayská hrobka byla objevena v Guatemale. Co ukrývala?

Nálezy v hrobce ukazují na to, že šlo o mocného panovníka. Jaký má vynález význam?

Nejstarší mayská hrobka byla objevena v Guatemale. Co ukrývala?

Archeologové v Guatemale objevili hrobku dávného mayského panovníka, která se zachovala v nedotčeném stavu s nefritovými šperky a dalšími ozdobami. Nález podle expertů může pomoci získat přesnější představu o raných fázích mayské kultury.

Co hrobka odhalila?

Podle vedoucího archeologického výzkumu Miguela Orrega analýza nalezených předmětů ukázala, že hrobka pochází z let 700 až 400 před naším letopočtem, tedy mnoho staletí před největším rozkvětem mayské říše. Hrobka byla objevena v lokalitě Tak'alik Ab'aj.

Mezi nálezy je náhrdelník ozdobený plastikou lidské postavy se supí hlavou. Tato symbolika podle vědců potvrzuje, že jde o hrobku panovníka. Žádné kosti v hrobce nalezeny nebyly, podle vědců se časem prostě rozpadly.

"Byl velkým pánem," říká vedoucí výzkumu Orrego, "překlenoval olmécké a mayské období." Tento panovník mohl uvádět prvky, které se později staly pro mayskou kulturu typickými - například stavění pyramid nebo způsob sochařské práce.

"Olmécká říše začala upadat kolem roku 400 př. n. l., a Mayové v té době naopak začínali růst a vyvíjet se," vysvětluje Christa Schieber, archeoložka spolupracující na projektu.

Letos v létě objevili archeologové v severoguatemalské lokalitě Tikal největší známou starověkou mayskou přehradu. Tato stavba stará více než 1 700 let poskytuje důležité informace o vynalézavosti Mayů, kteří museli pro svou početnou populaci zajistit dostatek vody i v obdobích sucha.

Mayská civilizace zeměpisně pokrývala oblast dnešního jižního Mexika, Guatemaly, Hondurasu, Salvadoru a Belize. V období mezi roky 250-900 našeho letopočtu dosáhli Mayové nejvyššího stupně rozvoje v celé předkolumbovské Americe v astronomii a v matematice a jako jediní v regionu měli slabičné písmo.