Největší solární plachtu vyšle NASA do vesmíru příští rok

Obrovská sluneční plachta o ploše 1208 metrů čtverečních má ověřit možnosti vesmírných plachetnic. Sluneční vítr má tlačit sondu Spacejammer, kterou chce NASA ve spolupráci se soukromou společností SpaceX vypustit příští rok.

Největší solární plachtu vyšle NASA do vesmíru příští rok

Sluneční plachetnice bude přitom jen sekundárním nákladem rakety Falcon 9 jejíž start je naplánován na listopad 2014 z Mysu Canaveral na Floridě. Hlavním nákladem je observatoř DSCOVR, která má v Lagrangeově/libračním bodě 1 (oblast, kde se navzájem ruší gravitační pole Země a Slunce ve vzdálenosti 1,5 milionu km od planety) která má monitorovat klima na Zemi a například i měřit množství odráženého slunečního záření.

Sunjammer se oddělí od Falconu 9 krátce po observatoři DSCOVR. Teprve v tom okamžiku rozvine plachtu a vyrazí tlačena fotony ještě dále od Země. Její cíl je určen ve vzdálenosti tři milióny kilometrů. Hlavním cílem je ověřit, že podobné plachty umožní levnější a efektivnější vysílání sond do vesmíru.

"Jde o zcela novou koncepci vesmírných misí budoucnosti," uvedl pro server Space.com Michael Gazarik, administrátor NASA pro vesmírné technologie. Plachty najdou podle odborníků širokou škálu uplatnění, vzhledem k tomu, že představují lehký a skladný pohon bez potřeby doplňování paliva.

Především se počítá s větší flotilou sond sledujících Slunce a vesmírné počasí. Sluneční plachty by také mohly pomoci s likvidací odpadu v podobě vyřazených družic, které zvyšují rizikovost startů na orbit i činnost funkčních zařízení kolem Země. Plachtami by mohli být vybaveny i komunikační a monitorovací satelity na hranicích vesmíru.

Spíše z říše sci-fi jsou pak úvahy o vyslání mezigenerační sluneční plachetnice i do jiné soustavy. Čistě teoretický projekt předpokládá, že by velkou loď hnala do hlubin vesmíru plachta o velikosti Texasu s pomocí supersilného laserového parsku.

Sonda Sunjammer pojmenovaná po plavidle z jedné povídky Arthura C. Clarka není první sluneční plachetnicí. V roce 2010 už vyzkoušeli svoji 14X14 metrů velkou plachtu Japonci a NASA o něco později plachtu o velikosti deset metrů čtverečních, která po 240 dnech shořela v atmosféře.