Neuvěřitelný souboj: takhle buňka likviduje rakovinu

Rakovina je nejobávanější nemocí současnosti. Každá zpráva o úspěšném boji proti ní potěší. Vy teď máte možnost podívat se, jak to vypadá, když rakovinu porazí lidský imunitní systém.

Neuvěřitelný souboj: takhle buňka likviduje rakovinu

Na videu v článku vidíte T-lymfocyt, který likviduje rakovinovou buňku. Fascinující záběry pořídil britský lékař Alex Ritter z univerzity v Cambridge. Podívejte se na video:

Záběry jsou 92krát zrychlené – bohužel našemu tělu netrvá tak krátce zbavit se rakoviny. Dr. Ritter pracuje pro Viliam Griffiths Lab – institut, kde se vědci snaží přimět náš organismus, aby se proti chorobám bránil lépe pomocí vlastních sil. V ideálním případě ještě dříve, než nemoci (včetně rakoviny) vůbec vypuknou.

K čemu to?

Profesor Griffith vysvětluje: „Buňky našeho imunitního systému ochraňují tělo před patogeny. Pokud jsou buňky napadené virem, nebo se stanou rakovinotvornými, zaútočí na ně buňky našeho imunitního systému. Hlavní zbraní jsou v tomto smrtícím boji cytokiny, drobné proteiny schopné dělit nepřátelské buňky. Jsou tak precizní, že ničí pouze „zlé“ buňky, ty normální v okolí nechávají na pokoji.“ Pokud se vědcům podaří pochopit, jak celý složitý mechanismus funguje, budou o krok blíže k vývoji látek, které by mohly tělu s tímto bojem pomoci.

T-lymfocyt (též T-buňka) je druh bílých krvinek ze skupiny lymfocytů. Při růstu opouštějí kostní dřeň a migrují do brzlíku, ve kterém dozrávají. Existuje více typů T-lymfocytů. Jsou podstatou specifické (získané) buněčné imunity, při níž potírají např. nádorové buňky či buňky napadené viry. Dále jsou některé T-lymfocyty schopné účinně regulovat imunitní systém – zejména díky tomu, že vylučují do krve cytokiny.

„Rádi bychom přiměli naše zabijácké buňky, aby poslouchaly signály zvnějšku. Tak bychom je mohli kontrolovat a přimet je bojovat proti nejhoršímu nebezpečí,“ doplňuje Griffith. Mělo by to současně vyřešit většinu autoimunních nemoci způsobených tím, že obranné buňky se v lidském těle „zblázní“ a začnou útočit také na jeho zdravé části.

Video bylo pořízené pomocí systému Andor Revolution a mikroskopu Olympus.