Neviditelnost může být součástí reality. Slovenští vědci to dokázali

Vědecký tým pod vedením slovenských vědců sestrojil magnetický plášť neviditelnosti. Zprávu nedávno publikoval vědecký časopis Science.

Neviditelnost může být součástí reality. Slovenští vědci to dokázali

Slovensko-španělský tým pod vedením slovenských vědců sestrojil magnetický plášť neviditelnosti. Výzkum byl publikován v prestižním vědeckém časopise Science. Zprávu přinesl slovenský portál sme.sk.

Jak plášť funguje? Jde o zařízení, které by jednoho dne mohlo ukrývat různé předměty před pátráním různých přístrojů. Sestrojil jej slovensko-španělský tým vědců, jemuž šéfují elektrotechnici ze Slovenské akademie věd pod vedením Fedora Gömöryho.

Zmizet by chtěl na chvíli asi každý

"Neviditelnost vždycky přitahuje pozornost," řekl slovenskému listu Gömöry. "Mezi odborníky to bude mít určitě široký ohlas. Pořád je to ale teprve základní výzkum, po němž zůstává mnoho otázek."

Z poměrně levných a dostupných materiálů sestrojili vědci antimagnet – tedy jakýsi magnetický plášť, který umí fungovat jako ochrana nebo štít před magnetickým polem.

Supravodič v jeho středu odpuzuje magnetické pole, a tak cokoliv magnetického uvnitř supravodiče zůstane před vnějším polem skryto. Aby nebyla anomálie zvenčí viditelná, přidali vědci feromagnetickou vrstvu. Ta spolu se supravodičem, zchlazeným dusíkem, vytváří iluzi, že je všechno v pořádku.

Provedení experimentu a zaslání studie do prestižního magazínu trvalo vědcům pouhé tři měsíce. Mnohé věci prý už ale měli připravené předem.

"V budoucnu ale může náš výzkum vést i pochopení toho, jak může elektromagnetické pole ovlivňovat náš život. A jestliže časem zjistíme, že se chceme zbavit elektromagnetického smogu kolem sebe, mohlo by to fungovat k zastínění."