Nový dinosaurus zaplňuje mezeru dlouhou 23 milionů let

Objev fosilií v Jižní Dakotě přidává důležitý článek do mozaiky éry dinosaurů, v tomto případě těch největších býložravců - mezi něž patřil s malinkatou hlavou v kontrastu ke kolosálnímu tělu brachiosaurus nebo diplodok s ocasem připomínajícím bič. Dosud nepojmenovaný kolos vědce překvapil, protože se proháněl po pláních dnešní Ameriky před 139 miliony lety.

Camarasaurus Supremus byl přímý předek, nebo dvakrát použitý evoluční vzor?
Zdroj: Dmitry Bogdanov

"Význam objevu spočívá v tom, že je známo jen málo sauropodů a dinosaurů obecně z období před 148 a 125 miliony let," vysvětlil paleontolog Michael D'Emic ze Stony Brook University, který nález představil v časopise Historical Biology.

Dinosaurus žil na počátku období křídy, poté, co předchozí období jury ukončilo výrazná klimatická změna, kdy na planetě zavládl větší chlad. Zajímavé je i to, že se do značné míry podobal druhu Camarasaurus Supremus, který v Americe podle všeho vyhynul o pět milionů dříve - tedy možná v souvislosti se onou klimatickou změnou před 145 miliony let.  Nově objevený dinosaur se zároveň stal nejstarším známým sauropodem z éry křídy.

Nález vyvolává spekulace, zda druh změnu klimatu přežil v nějakém speciálním mikroklimatu, nebo zda se jen po nastolení původního, či podobného podnebí, z nějakého menšího příbuzného druhu znovu vyvinul velice téměř stejný sauropod. D'Emic proto zdůrazňuje, že je nutné v oblasti dál kopat, aby bylo možné bílá místa zaplnit.