Nový fúzní pohon zkrátí let k Marsu na 30 dní

NASA platí vývoj nové kosmické rakety na Washingtonské univerzitě, který by měl zkrátit pilotovaný let na Mars z roku na pouhý měsíc. Srdcem programu je fúzní pohon, který začal tým dávat dohromady, přestože to hlavní ještě chybí.

Nový fúzní pohon zkrátí let k Marsu na 30 dní

"S využitím existujících raketových paliv, je téměř nemožné, aby lidé prozkoumali více než okolí Země," říká vedoucí vývoje John Slough, který věří, že se selnějším pohonem stanou meziplanetární lety  "samozřejmostí".

Sloughův tým testoval různé součásti fúzního pohonu a nyní je na čase vyzkoušet celek. Vědci jsou přesvědčeni, že bude funkční, nicméně stále není k dispozici efektivní způsob spuštění jaderné fúze. A to ani po 60 letech hledání, které již stálo miliardy a miliardy dolarů.

Prototyp fúzního pohonu v laboratoři FOTO: University of Washington

Navrhovaná fuzí poháněná raketa (označená FDR) je 150tunový systém, který využívá magnetismus ke kompresi kapslí z lithia o velikosti broků, v nichž je deuterium a tritium, aby spustil fuzní reakci - sloučení atomových jader za současného uvolnění obrovské energie. Ta se převede částečně na elektřinu a částečně na tepelnou energii, která roztaví kapsle na proud superhorkých ionizovaných částic,které vyletí z trysek.

Vznikne tak puls, který udělí lodi rychlost, která by mohla dosáhnout přes 300 000 kilometrů v hodině. Pulsy se pak mají opakovat  každých 10 sekund nebo v delší periodě podle potřeby. Ačkoli tvůrci pohonu ještě nespustili fúzní reakci, prohnali tryskami ionizovanou horkou masu.

Výhody a stávající nedostatky

Koncept zatím počítá s tím, že potřebnou spouštěcí energii načerpá kosmická loď ze solárních panelů: Nahromadí se ve výkonných kondenzátorech, jejich výboj pak prudce aktivuje příslušný elektromagnet. Vzhledem k tomu, že vše se vlastně odehrává v magnetickém poli, nedochází ve fúzním pohonu k mechanickému poškození motoru jako u klasických pohonů.

Fúzní pohon by našel široké využití, ale především pro vesmírné lety je ideální, protože potřebné palivo vzhledem k výkonu má sedmimilionkrát vyšší hustotu než konvenční raketové palivo. To mimo jiné znamená, že zásoby paliva a náklady na jejich vynesení do vesmíru jsou násobně nižší.

Hlavním problémem nyní zůstává ono bezpečné spuštění a udržení fúze. K tomu je zatím potřeba ohromné množství energie, ktetrá udržuje potřebné magnetické pole a silné lasery, které zažehnou reakci.

Nicméně dlužno dodat, že přes vyšší výkon má fúzní pohon uplatnění hlavně pro lety k planetám a dalším objektům uvnitř naší soustavy. Cesta k nejbližší, Zemi podobné planetě, by s ním trvala 200 000 let.