Osamělý signál pozdraví naslepo mimozemské civilizace, vzkaz může poslat každý
Tak to, před čím varoval Stephen Hawking se stalo skutečností a Země o sobě chce dát vědět radiosignály cílenými k různým světům, u nichž by mohly existovat cizí civilizace. Projekt nazvaný Osamělý signál k tomu využívá pozemní stanici Jamesburgh v kalifornském Carmelu. Uživatelé internetu mohou poslat od dnešního dne vlastní vzkaz.
"Přestože vědci po léta hledali signály rozvinutých civilizací ve vesmíru, úsilí o vysílání zpráv o Zemi bylo zatím jen malé," zdůrazňuje na stránkách projektu Jacob Haqq-Misra, který stojí v čele této iniciativy několika vědců a podnikatelů, která chce začít tento měsíc vysílat koncentrovaný informační signál k systému Gliese 526, kde by mohly být obyvatelné planety.
Haqq-Misra zároveň při představení projektu zdůraznil, že chce zapojit širokou veřejnost. Vzhledem k tomu, že Gliese 526 je vzdálená od Země 17,6 světelných let, signál tam dorazí až v roce 2030.
Pozemní stanici Jamesburgh využívala NASA k udržování komunikace při misích Apollo a již dříve byla vyřazena. Projekt Osamělý signál z ní chce vysílat dva signály ve formě spojité vlny.
Základní informace a lavina z Twitteru
Jeden bude obsahovat pozdrav a zakódovanou informaci o Zemi a sluneční soustavě. Kód připravil astrofyzik Michael W. Busch odvozením od základních matematických principů, které by podle něj měly být pochopitelné v celém vesmíru.
Druhý vložený signál má obsahovat zprávy od lidí na Zemi. Kdokoli s přístupem na internet může poslat ekvivalent zprávy na síti Twitter v délce 144 znaků. Obrázky nebo delší zprávy jsou nabízeny jen za poplatek od jednoho po 100 dolarů. Takto získané prostředky mají pomoci projekt financovat. Individuální vzkazy budou vysílány v oddělených paketech.
A ačkoli někteří vědci varovali před vysíláním signálů, Haqq.Misra věří, že možný přínos mnohonásobně převažuje nad riziky. V možnost, že by se v jiném měřítku opakoval příběh objevu Ameriky a likvidace domorodců, se narozdíl od Stephena Hawkinga neobává.
"Chceme inspirovat nadšení pro výzkum vesmíru u mladých i starýcch, přimět občany Země přemýšlet o jejich roli ve vesmíru," prohlásil marketingový ředitel projektu Ernesto Qualizza.