Připraví sluneční vítr ČEZ o kšeft?

Plachta o šířce 8 400 kilometrů by vygenerovala miliardu miliard gigawattů elektrické energie. Tedy 100 miliardkrát více než svět v současnosti potřebuje.

Připraví sluneční vítr ČEZ o kšeft?

Hlad po energiích žene cenu elektřiny vysoko a do budování nových elektráren se investují astronomické sumy. Na dosah je přitom neomezený zdroj energie. Vědci totiž spočítali, že celosvětovou spotřebu by mohla hravě pokrýt vesmírná plachta, která by zachytávala energii slunečního větru.

Sluneční vítr je proud nabitých částic, který vzniká ve sluneční koroně, kde je teplota tak vysoká, že gravitace hvězdy nedokáže částice zadržet. Intenzita slunečního větru se zvyšuje po velkých slunečních erupcích. Způsobuje ionizaci zemské atmosféry, která se projevuje výskytem polární záře, nebo i poruchami satelitů či výpadky elektrických rozvodů na Zemi.

Před slunečním větrem Zemi chrání její silné magnetické pole

Podle propočtů vědců z Washington State University by obrovská čtvercová plachta o šířce 8 400 kilometrů a s kilometrovým měděným kabelem vygenerovala miliardu miliard gigawattů elektrické energie. Tedy 100 miliardkrát více než svět v současnosti potřebuje.

„Je opravdu úžasné kolik energie to může vyprodukovat,“ říká Dirk Schilze-Makuch (Discovery News) spoluautor studie v časopise International Journal of Astrobiology. Současně však dodává: „V zásadě by to mělo fungovat, ale má to stále několik háčků.“

Ten hlavní háček spočívá ve způsobu, jak dostat takové množství energie na povrch Země. Jako nejčastěji zmiňovaná možnost se uvádí přenos prostřednictvím koncentrovaného, vysokoenergetického laserového paprsku, což by vyžadovalo velký satelit, schopný energii transformovat.

Satelitní sběrač solární energie

Každý paprsek se ovšem na uvažovanou značnou vzdálenost rozptýlí a ztráty budou nemalé. Na druhou stranu jsou technologie pro vybudování takové vesmírné elektrárny dostupné. A je pravděpodobné, že potřebné náklady budou nižší a produkce energie vyšší než v případě stávajících systémů produkce elektrické energie. Navíc s vysláním slunečních elektráren - ovšem nikoli gigantických rozměrů - počítá japonský vesmírný program. Cílem je vyslání satelitů, které budou sluneční energii transformovat na směrované mikrovlnné záření, které budou zachytávat umělé ostrovy na pobřeží.