Proč už narcisy a růže nevoní tak jako dřív?

Po zimě se těšíme na rozkvetlou zahradu. Jenže jarní vůně květin už není tak intenzivní jako dřív. A zdá se, že to není jen domněnka laické veřejnosti. Podle vědců jsou na vině naftové výpary, které ovlivňují vůně květin.

Oxid dusíku, převážně z naftových automobilů, poškozuje sloučeniny, které vytvářejí vůně květin.
Zdroj: Profimedia.cz

Britský vědec Dr. Robbie Girling z univerzity v Readingu zastává názor, že znečištění, zejména z naftových motorů, oslabuje vůni rostlin ve městech a je tak mnohem těžší je identifikovat na dálku. Oxid dusíku (NOx), převážně z dieselových vozidel, poškozuje sloučeniny, které vytvářejí jejich vůni.

NOx je jedovatá znečišťující látka vytvářená naftovými motory, která je škodlivá pro lidi. Prokázalo se však také, že zaměňuje vjem včelího čichu, na který se spoléhají, aby našly své jídlo.

Nejvíce jsou z květin v ohrožení levandule, narcisy, růže, hledíky a lilie.

Robbie Girling se domnívá, že včely nebudou méně aromatické květiny tak přitahovat, což může vést k jejich úbytku. "Mluvil jsem již se včelaři-amatéry, kteří mi potvrdili, že včely nedokážou rozeznat květiny ve své zahradě, které dřív opylovaly.“

„Vonný jazyk“ rostlin je tak vážně ohrožen. Znečištění ovzduší narušuje květinové vůně, což má nejen vliv na schopnost rostlin přežít, je to také špatná zpráva pro včely i další hmyz, a také pro lidi, protože chybějící vůně oslabuje prodej květin a připravuje nás o vjemové potěšení.