Polární záře na Jupiteru je pro vědce výzva

NASA zaznamenala díky sondě Juno obrovské množství energie, která víří v severní oblasti Jupitera a na největší planetě sluneční soustavy tak vzniká rozsáhlá polární záře. VIDEO záběry najdete v článku.

Obrázek není k dispozici
Zdroj: VLP

Zkoumání dat shromážděných pomocí ultrafialového spektrografu a přístrojů pro detekci energetických částic na palubě kosmické lodi Juno ukazuje výboje silných elektrických částic poblíž magnetického pole Jupitera. Ty urychlují elektrony směrem k vysoké atmosféře s energií až 400 000 voltů.

Jde o 10 až 30krát vyšší energii, než pozorujeme na Zemi, kde je obvykle potřeba jen několik tisíc voltů ke vzniku intenzivní polární záře, která je k vidění na Aljašce, v Kanadě, v severní Evropě a na mnoha místech v severní a jižní polární oblasti.

Je jasné, že Jupiter má nejsilnější polární záři ve sluneční soustavě. Vědci však netuší, jaká síla vytváří obrovskou světelnou přehlídku. Ukazuje se totiž, že polární záře je vyvolávána něčím jiným než na Zemi.

"Musí jít o nějaký turbulentní akcelerační proces, o kterém toho zatím moc nevíme," přiznává Barry Mauk z americké laboratoře aplikované fyziky na Johns Hopkins University. "Nejnovější data ukazují, že polární záře je stále silnější. Pro závěr si však bude potřeba počkat na další výsledky."

Vědci považují Jupiter za obrovskou laboratoř fyziky. V některých případech zde totiž neplatí zákony fyziky, jak je chápeme zde na Zemi.

"Nejvyšší energie, které pozorujeme v polárních oblastech Jupitera, jsou obrovské. A energetické částice, které vytvářejí polární záři, jsou součástí příběhu v pochopení radiačních pásů Jupitera a představují výzvu pro sondu Juno i další kosmické lodě poblíž planety," řekl Mauk.

Jak ochránit techniku před účinky záření bylo pro inženýry kosmických lodí vždy velkou výzvou. "Nyní můžeme porovnávat procesy na Jupiteru a na Zemi, což je neuvěřitelně cenné pro představu o fungování fyziky na jednotlivých planetách sluneční soustavy."