Spasí nanočástice medicínu? U myší zabránily rakovinovému bujení

Když člověk zemře na rakovinu, na vině obvykle není původní nádor, ale rakovinové buňky, které se šíří po celém těle, tedy proces zvaný metastáza. Vědci už dlouho vědí, že metastazující nádorové buňky se vyhnou imunitní detekci změnou cukrů na svém povrchu. Dokonce již existuje lék, který zabraňuje podobné přeměně, bohužel poškozuje i buňky zcela zdravé. Vědci z Holandska nyní přišli s novým léčivem sestávajícím z nanočástic, jež se zaměřují pouze na zhoubné tkáně. Při aplikaci tohoto medikamentu u myší se podařilo zabránit metastázám.

Zdroj: Thinkstock

Nová nanoterapie má před sebou ještě dlouhou cestu, než (a zda vůbec) bude podávána jako lék lidem. Ovšem podle Coryho Rillahana, chemického biologa z centra pro výzkum rakoviny v New Yorku, jsou závěry holandských vědců slibné. Rillahan se před třemi lety sám zúčastnil výzkumu, který jako první definoval sloučeninu známou jako P-3Fax-Neu5Ac, jež dokáže zabránit metastázím. "Látka byla navržena tak, aby dokázala blokovat rodinu dvaceti enzymů, jež přeměňuje cukry známé jako sialové kyseliny. Ty často disponují dlouhým řetězcem dalších molekul cukru, které se váží na proteiny a lipidy. Bylo prokázáno, že tyto řetězce se podílejí na klíčových procesech metastatických nádorových buněk. Minulý rok však přišel tým v čele s Jamesem Paulsonem, chemikem z výzkumného ústavu v kalifornském San Diegu, s důkazem, že lék P-3Fax-Neu5Ac u myší po žilní aplikaci způsobil fatální poškození ledvin.