Japonská firma odměňuje zaměstnance, kteří spí celou noc. Hlídá je aplikace
Spoustu hodin věnují Japonci práci a odpočinek odsouvají na neurčito. Ukončit tento nebezpečný trend se rozhodl ředitel svatební agentury. Finančně odmění ve svém týmu každého, kdo se místo plnění povinností pořádně vyspí.
Kazuhiko Moriyama je ředitelem společnosti, která v Japonsku organizuje svatby. Dobře si uvědomuje, že každé šlápnutí vedle, může znamenat ztrátu zákazníka. Proto mu záleží, aby jeho zaměstnanci přicházeli do práce dostatečně odpočatí. A právě to ho dovedlo k rozhodnutí začít odměňovat všechny, kteří v noci spí alespoň šest hodin v kuse - minimálně pět dní v týdnu.
Noční odpočinek bude monitorovat pomocí aplikace. Každého, kdo skončí s věčným ponocováním, odmění body, které lze vyměnit za jídlo v kavárně společnosti, a to až do hodnoty 64 000 japonských jenů ročně (v přepočtu více než 12 800 Kč).
Moriyama věří, že tento krok povede k větší spokojenosti ve firmě a současně s tím i k lepším výkonům. Kromě motivace ke spánku společnost podporuje ve firmě i zdravou stravu, cvičení a příjemné prostředí na pracovišti.
Přestože nejnovější výzkumy potvrzují, že dostatek hodin spánku vede k lepším výkonům a vyšším ziskům, Japonci jsou známí svým negativním přístupem k odpočinku a tzv. nicnedělání. Více než 92 % Japonců ve věku nad 20 let ale tvrdí, že si uvědomuje, že spí málo hodin.
V zemi je zcela běžné, že většina zaměstnanců odchází z práce až v noci. Trávit dlouhé hodiny v zaměstnání se totiž považuje za důkaz oddanosti firmě.
Jenže v důsledku pracovního stresu už spáchalo v zemi spoustu lidí sebevraždu a desítky dalších zemřely na infarkt a jiné zdravotní potíže. Japonština má dokonce pro smrt z přepracování vlastní slovo - karóši. Nedostatečný spánek se promítá i do financí. Podle studie z roku 2009 stojí spánková deprivace japonskou ekonomiku 138 miliard ročně.
"Musíme ochránit práva i zdraví našich zaměstnanců, jinak šílené tempo, které jsme si nastavili, za nějakou dobu oslabí celou zemi," říká Moriyama, který chce svým nápadem oslovit co nejvíce lidí a firem.