Japonská firma odměňuje zaměstnance, kteří spí celou noc. Hlídá je aplikace

Spoustu hodin věnují Japonci práci a odpočinek odsouvají na neurčito. Ukončit tento nebezpečný trend se rozhodl ředitel svatební agentury. Finančně odmění ve svém týmu každého, kdo se místo plnění povinností pořádně vyspí.

Ani v České republice není práce v noci něčím výjimečným.

Kazuhiko Moriyama je ředitelem společnosti, která v Japonsku organizuje svatby. Dobře si uvědomuje, že každé šlápnutí vedle, může znamenat ztrátu zákazníka. Proto mu záleží, aby jeho zaměstnanci přicházeli do práce dostatečně odpočatí. A právě to ho dovedlo k rozhodnutí začít odměňovat všechny, kteří v noci spí alespoň šest hodin v kuse - minimálně pět dní v týdnu.

Noční odpočinek bude monitorovat pomocí aplikace. Každého, kdo skončí s věčným ponocováním, odmění body, které lze vyměnit za jídlo v kavárně společnosti, a to až do hodnoty 64 000 japonských jenů ročně (v přepočtu více než 12 800 Kč). 

Moriyama věří, že tento krok povede k větší spokojenosti ve firmě a současně s tím i k lepším výkonům. Kromě motivace ke spánku společnost podporuje ve firmě i zdravou stravu, cvičení a příjemné prostředí na pracovišti.

Přestože nejnovější výzkumy potvrzují, že dostatek hodin spánku vede k lepším výkonům a vyšším ziskům, Japonci jsou známí svým negativním přístupem k odpočinku a tzv. nicnedělání. Více než 92 % Japonců ve věku nad 20 let ale tvrdí, že si uvědomuje, že spí málo hodin.

V zemi je zcela běžné, že většina zaměstnanců odchází z práce až v noci. Trávit dlouhé hodiny v zaměstnání se totiž považuje za důkaz oddanosti firmě.

Jenže v důsledku pracovního stresu už spáchalo v zemi spoustu lidí sebevraždu a desítky dalších zemřely na infarkt a jiné zdravotní potíže. Japonština má dokonce pro smrt z přepracování vlastní slovo - karóši. Nedostatečný spánek se promítá i do financí. Podle studie z roku 2009 stojí spánková deprivace japonskou ekonomiku 138 miliard ročně.

"Musíme ochránit práva i zdraví našich zaměstnanců, jinak šílené tempo, které jsme si nastavili, za nějakou dobu oslabí celou zemi," říká Moriyama, který chce svým nápadem oslovit co nejvíce lidí a firem.

Související články