Supratekuté jádro hvězdy

Rentgenová observatoř Chandra odhalila uvnitř neutronové hvězdy přítomnost supratekutého jádra.

Supratekuté jádro hvězdy

Rentgenová observatoř Chandra odhalila uvnitř neutronové hvězdy přítomnost supratekutého jádra. Jde o historicky první potvrzení existence tohoto bizarního stavu hmoty uvnitř tělesa, které vzniklo výbuchem supernovy.

Neutronová hvězda

Supratekutého stavu bylo již dosaženo v laboratorních podmínkách na Zemi a sice u helia při teplotách blízko absolutní nuly. Supratekutina je vlastně kapalina s nulovou viskozitou (nulovým vnitřním třením). Látka v tomto stavu dokáže šplhat vzhůru po stěně, nebo uniknout ze vzduchotěsné nádoby.

Objev supratekutého jádra v neutronové hvězdě podle zprávy uveřejněné na webu NASA otevírá cestu k hlubšímu pochopení atomárních vazeb v hmotě o nejvyšší známé hustotě. Neutronové hvězdy totiž právě takovou hustotu vykazují. Lžička hmoty z neutronové hvězdy by vážila šest miliard tun. Tlaky v jádru neutronové hvězdy jsou tak vysoké, že elektrony se vmáčknou mezi protony, které se tak změní na neutrony.

Údaje, které analyzovaly dva týmy nezávisle na sobě, pocházejí ze sledování pozůstatku supernovy Cassiopei A, ohromné hvězdy vzdálené 11 000 světelných let, jejíž výbuch před 330 lety byl pozorován na Zemi. Vědci zjistili, že v jádru neutronové hvězdy, která zbyla po supernově, dochází k prudkému poklesu teploty - o čtyři procenta za deset let.

"Tento pokles, jakkoli se zdá malý, je opravdu dramatický a překvapivý," prohlásil Dany Page z National Autonomous University, vedoucí autor jednoho z týmů, který své zjištění publikuje v právě vycházejícím žurnálu Physical Review Letters. "Znamená to, že se s touto neutronovou hvězdou něco děje," dodává Page. V supravodivém stavu je látka zároveň supravodičem, což znamená, že nemá ztráty energie.

Ochlazování však signalizuje, že hvězda energii dále ztrácí, a to podle šéfa druhého vědeckého týmu, Petra Štěrnina ze Sank Pětěrburgu, lze právě vysvětlit vznikem supratekutého stavu. Při jeho vzniku totiž dochází k párování neutronů a přitom se uvolňují neutrina, která unikají a jsou nositeli nemalého množství energie.

Oba týmy tak dospěly ke stejnému závěru. Zajímavé na supratekutosti je to, že na Zemi se této formy dosahuje za teplot blízko absolutní nuly, zatímco v jádru neutronové hvězdy vládnou teploty v řádech miliard stupňů Celsia.