Tvář lovce stará 7000 let. Překvapují jeho oči

Díváte se do tváře staré 7000 let. Přesněji řečeno jde o zrekonstruovanou podobu muže z doby kamenné, jehož ostatky byly nalezený v roce 2006. Analýza DNA odhalila zajímavé detaily o kterých informuje studie zveřejněná v časopise Nature.

Tvář lovce stará 7000 let. Překvapují jeho oči

Muž byl totiž modrooký, což rys, který se vyvinul z pohledu evoluce člověka až po opuštění Afriky před 10 000 lety. Starší výzkum z roku 2008 považuje za kolébku modrookosti oblast Černého moře.

"Modré oči u moderních lidí způsobuje stejná mutace genu zvaného HERC2 . Pokud máte tuto mutaci v obou kopiích chromozomů, budete mít zcela jistě modré oči. To byl případ s tímto mužem , který je dosud nejstarším známým jedincem s modrýma očima," řekl Carles Lalueza-Fox z Institutu evoluční biologie v Barceloně.

Africké geny však byly stále přítomny v tmavší pleti, přestože přesný odstín nejsou vědci schopni určit. Vlasy měl pak tmavě hnědé a vlnité. DNA získaná ze zubu zároveň ukazuje velkou shodu s dnešními Skandinávci, ačkoli jeho kostra byla objevena v jeskyním komplexu La Braña v severo-západním Španělsku.

Muž , který byl o 1,7 m vysoký a ve věku 30-35 byl nejspíš lovec sběrač. V té době se sice šířilo z Blízkého východu do Evropy i zemědělství s chovem zvířat a pěstováním obilí, ale jedinec neměl geny, které podmiňují schopnost trávení zvířecího mléka.

Není jasné, proč se modré oči rozšířily už mezi dávnými Evropany. Jedna teorie předpokládá, že gen chránil oči před  onemocněním v důsledku nízké intenzity světla během evropských zim. Ale stejně tak je možné, že se tehdy modré oči staly sexuálně atraktivní a mutace se šířila.