Vaření v Antarktidě: Jaký je výsledek při teplotě -70 °C?

Cyprien Verseux je glaciolog a astrobiolog, který pracuje na nejvzdálenější vědecké základně na světě – polární stanici Concordia v Antarktidě. Pro představu, i mezinárodní vesmírná stanice, která je od Země vzdálená 400 km, je blíž civilizaci než místo obklopené věčným ledem.

Zdroj: BoredPanda

Když se Cyprien nezabývá sběrem vzorků a výzkumem v oblasti změn klimatu, píše blog, ve kterém sdílí svoje zkušenosti se životem v extrémním prostředí. Sdílí problémy v situacích, které my vnímáme jako samozřejmé.

"Momentálně nás je v týmu třináct – technici, vědci, kuchař, lékař – všichni žijeme devět měsíců v roce na místě, kde je taková zima, že v ní ani bakterie nemají šanci přežít, auta nejezdí a vyjít ven na procházku je téměř nemožné," popisuje Cyprien.

Vzhledem k nedostatku kyslíku a extrémně pusté krajině máte pocit, že jste se ocitli na jiné planetě. „Jde o nechladnější oblast na Zemi, kde v zimě dosahují teploty -80 °C. Vzduch je extrémně suchý a srpnu jsme zahlédli slunce poprvé po třech měsících,“ vysvětluje vědec.

Concordie leží na jednom z nejchladnějších míst na této planetě.Zdroj: BoredPanda

Concordia je ale pro odborníky z různých oborů velmi atraktivní místem, ať už jde o zkoumání v astronomii, glaciologii, geofyzice či lidské fyziologii (Evropská kosmická agentura ji používá k získání informací o shcopnosti adaptace člověka v nehostinných podmínkách, protože zdejší místo se velmi podobá podmínkám na Měsíci či Marsu).

Cyprien a jeho kolegové zda pracují na osvětlení vývoje klimatu, což přináší pohled na možné změny v budoucnu. "Výzkum, který probíhá, přináší velmi podstatné informace," říká. "Díky projektu EPICA jsme zjistili, že hladiny skleníkových plynů, zejména oxidu uhličitého a metanu, za posledních 800 000 let nebyly tak vysoké jako dnes."

Pro odlehčení se ve svém volu Cyprien rozhodl vyjít ze základny a pustit se do „vaření“. Chtěl ukázat, co se stane, když se různé druhy jídla „setkají“ se s hlubokým mrazem. Gravitaci vzdorující obrázky tak s vtipem ilustrují intenzitu chladu v Antarktidě.

"V zimě nám většinou dojde čerstvé jídlo, a tak jsme odkázáni na mražené potraviny. Skladujeme je v kontejnerech, které vzhledem ke stálým minusovým hodnotám, můžeme klidně nechat venku,“ dodává se smíchem Cyprien.