Ve válce s viry rozlouskli vědci obdobu kódu Enigma

Jako bod obratu v boji proti virovým infekcím vypadá předběžně vydaná zpráva o výzkumu vědců z univerzit v Leedsu a Yorku: Podařilo se jim rozluštit kód patogenů rýmy a dalších onemocnění. S jistou nadsázkou se dá říci, že za vším je specifická sekvence v řetězci RNA, kterou měli genetici již delší dobu před očima, ale netušili, že její narušení, viry deaktivuje.

Dešifrování virových kódů pokročilo.
Zdroj: Dollarphotoclub.com

Viry díky mutacím zůstávají trvalou hrozbou pro lidskou populaci, která se díky silnějšímu propojení všech částí světa obává rychlých pandemií, které by si vyžádaly i stovky milionů obětí. A ztráty působené běžnými rýmami a chřipkami jsou rovněž nemalé. Proto možnost předcházení aktivace konkrétních virů zní velmi přitažlivě.

„Můžete si to představit jako molekulární válčení, ve kterém existují signály, kterými virus spouští své nasazení," popisuje podstatu rozluštění klíčové sekvence profesor Peter Stockley a dodává: „No a my jsme nyní odhalili pro celou třídu virů Enigmu, která se před námi schovávala. Nyní můžeme tyto zprávy nejen číst, ale také můžeme tyto signály účinně rušit a bránit výsadkům." Přirovnal tak objev k prolomení nacistického šifrovacího systému Enigma, který pomohl k vítězství ve 2. světové válce.

RNA viry jsou nejjednodušším typem viru, a byly pravděpodobně jedněmi z prvních v rámci evoluce a zůstávají mezi nejúčinnějšími patogeny. Způsobují například chřipky, hepatitidy, kulhavku, slintavku, encefalitidu, obrnu a hepatitidy.

"Víme už celá desetiletí, že RNA nese genetické zprávy, které souvisejí tvorbou virových proteinů, ale nevěděli jsme, kde se tyto zprávy ukrývají a jak se spouští tyto genetické informace. Je to jako najít zašifrovanou zprávu v běžném novinovém článku a rozlousknout celý systém za tím," uvedl doktor Roman Tuma, který působí na univerzitě v Leedsu.