Vědci vrátili mládí 100 let starým buňkám. Blíží se nesmrtelnost?

Věčné mládí je jednou z mnoha nesplněných věčných tužeb. Genetika však nově otevírá cesty k jejímu naplnění.

Vědci vrátili mládí 100 let starým buňkám. Blíží se nesmrtelnost?

Věk rozhodně není překážkou pro přeprogramování buněk.

Stáří lze zvrátit - dokazují to alespoň francouzští genetici, kteří zveřejnili svůj výzkum, během něhož se jim podařilo omladit 100 let staré buňky. Buňky odebrali lidem starším sta let a pak je přeprogramovali. Odstranili z nich známky stáří a vrátili je do zárodečné podoby kmenových buněk.

"Náš výzkum posouvá výzkum v oblasti regenerativní medicíny na nový stupeň," prohlásil vedoucí týmu  Jean-Marc Lemaitre z Univerzity v Montpellier, citovaný agenturou AFP.

Reprogramování funguje přitom u buněk z různých tkání a orgánů v lidském těle, ať už se jednalo o srdce, neurony, kůži nebo játra. Ve všech případech byli vědci schopni vrátit buňbky do embryonálního stavu.Techniku přeprogramování dospělých buněk ovládají sice již od roku 2007, ale i toto přeprogramování bylo věkově omezené. Lemaitreho tým toto omezení odstranil a povedlo se mu postupně omladit buňky devadesátiletých i stoletých.

"Věk rozhodně není překážkou pro přeprogramování buněk," dodal Perrin. Postup jeho týmu zní až technicky, když popisují odstraňování markrů věku přímo v buňkách jen tak ve zkumavce. Ovšem představa, že by prošly takovým přeprogramováním všechny buňky v těle, aniž by byla negativně ovlivněna jejich funkčnost, zní neuskutečnitelně a nedostupně. Nicméně v tomto směru se najde jistě dost bohatých sponzorů.

Možnost rozvoje regenerativní medicíny

Vědci především vidí možnost využití přeprogramovávání buněk v regenerativní medicíně při "opravě" poškozených orgánů a tkání u starších pacientů, včetně dosud neléčitelných degenerativních onemocnění mozku, či nervové soustavy.

ráj,adam,eva,buh

Ale jednou možná bude dostupné takové celkové omlazení jako dnes odstranění žlučníkových kamenů . Francouzský tým není jediný na tomto poli a jejich kolegové ve světě zkoumají i jiné metody. Například ruští odborníci nedávno sebevědomě prohlásili, že prodlužování života bude dostupné kolem roku 2045.

Zatím je však buněčné omlazování hlavně námětem románů sci-fi, v nichž již lidstvo není omezeno na planetu Zemi, a nekonečný růst počtu nesmrtelných lidí je při osidlování galaxie dokonce žádoucí.

Většinou se uvádí, že Bůh vyhnal z Adama a Evu z Ráje, protože ochutnali jablko ze stromu poznání. Ovšem hlavním důvodem byla možnost, že by ještě ochutnali plody ze stromu věčného života, a pak by se stali téměř rovni Bohu. Téměř. O stromu všemohoucnosti se v Bibli nic nepíše.