VIDEO: Červený obr před explozí připomíná pulzující srdce před infarktem

Jak vypadá červený trpaslík, víme díky slavnému britskému sitcomu všichni. Ale podobu červených obrů jsme zatím neznali.

VIDEO: Červený obr před explozí připomíná pulzující srdce před infarktem

Rudá koule? Tak vypadají hvězdy typu rudý obr na ilustracích v populárně naučných i vědeckých knihách – a stejně si tyto vesmírné obry představují i umělci. Na mezinárodním vědeckém sympoziu v Pekingu však astronomové představili jinou podobu - ještě děsivější.

Tak zemře Slunce: průvodce smrtí naší sluneční soustavy

Vířící masu hvězdné hmoty nasimulovali francouzští astronomové z Observatoire de Paris. Podle jejich výpočtů takto vypadala hvězda Betelgeuze v průběhu sedmi a půl let (video je tedy zrychlené):

Horký povrch 640 světelných let vzdálené hvězdy ukazuje nepravidelná horká a chladná místa, jež v průběhu času mění svou intenzitu i tvar. Betelgeuze je jedna z nejjasnějších hvězd na obloze, je viditelná dokonce i pouhým okem. Pokud byste ji hledali, je součástí souhvězdí Orion. Z této polohy se odvozuje i její název - znamená "rameno hrdiny" - leží totiž v paži mystického lovce Oriona… Označení "červený obr" je pro Betelgeuze zcela přiléhavý – tato hvězda je 1000krát větší než naše Slunce, a svítí dokonce 100 000krát jasněji. Pro představu: kdyby byla Betelgeuze v naší sluneční soustavě, zasahoval by její okraj až k planetě Jupiter.

Díky své velikosti je Betelgeuze oblíbeným objektem pozorování i pro amatérské astronomy; také oni si všimli, jak se mění intenzita jejího záření.

Červený obr (též rudý obr) je dosti zářivá hvězda, která se nachází v pozdní fázi svého hvězdného vývoje - ve svém jádru již přeměnila většinu vodíku na helium. Následkem dalších pochodů uvnitř hvězdy dochází k rozepnutí vnějších vrstev, a hvězda tak mnohonásobně zvětší svou velikost. Barva červených obrů bývá od žluté, přes oranžovou až po červenou.                                                                            (Wikipedia)

Francouzští astronomové vytvořili tento počítačový model Betelgeuze analýzou nejkvalitnějších fotografií těch nejsilnějších dalekohledů světa – včetně Hubbleova teleskopu na oběžné dráze nebo VLA v Novém Mexiku. Astronomové z Observatoire de Paris vedení Xavierem Hauboisem dokázali spojit informace o cyklech Betelgeuze z několika zdrojů a výsledkem je výše umístěné video. Ukazuje především to, jak výrazné jsou změny ve velikosti Betelgeuze. V průběhu relativně krátkého času (od roku 1993 do roku 2009) se zmenšila o 15 procent – tedy přibližně o velikost stovky Sluncí.

Betelgeuze  je sice poměrně mladá hvězda, ale s největší pravděpodobností se už nachází na konci svého "života". Zřejmě už spálila vodíku ze svého jádra a teď už jen získává energii z termonukleární reakce helia na uhlík a kyslík. V nejbližší době (měřeno astronomickými měřítky) se z Betelgeuze stane supernova a ukončí svou existenci v obrovském výbuchu. To se může stát podle některých hypotéz už za stovky let (jiné teorie však hovoří spíš o milionech roků) - a bude to událost, o níž se určitě bude na Zemi hodně mluvit. Bude totiž díky blízkosti a velikosti hvězdy tak jasná, že explozi budeme moci pozorovat i ve dne, a to pouhým okem. Na obloze by se jevila stejně velká jako Měsíc! Podrobný popis smrti Betelgeuze jsme popisovali TADY.

FOTO: Observatoire de Paris