Výjimečný hvězdný systém se dvěma slunci objevil teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler objevil systém planet, které obíhají kolem dvou sluncí. V prestižním vědeckém časopise to napsal výzkumný tým pod vedením Jeroma Orosze ze Sandiegské univerzity.

Výjimečný hvězdný systém se dvěma slunci objevil teleskop Kepler

Unikátní objev ukazuje, že kolem takzvaných dvojhvězd mohou existovat planetární systémy, jako je naše sluneční soustava. Systém byl pojmenován Kepler-47. Jedna z jeho nejméně dvou planet se dokonce nachází v takzvané obyvatelné zóně. Život na nich ale asi není.

Systém Kepler-47 se nachází v souhvězdí Labutě ve vzdálenosti asi 5 000 světelných let od Země. Světelný rok je vzdálenost, kterou urazí světlo za rok, a odpovídá asi deseti bilionům kilometrů. V systému je dvojice hvězd, z nichž jedna je podobná Slunci, a kolem nich se vytvořil systém nejméně dvou planet.

Vnitřní z těchto dvou planet Kepler-47b má jenom asi trojnásobný průměr Země a dvojhvězdu oběhne každých 49 dnů. Je na ní ale příliš velké horko, aby tam mohl existovat život. Vnější planeta Kepler-47c potřebuje k oběhu 303 dnů a nachází se v takzvané obyvatelné zóně, tedy v oblasti kolem hvězdy, v níž by se mohl teoreticky vyskytovat život. V případě Kepler-47c jde o takzvaného plynného obra, tedy velkou planetu, která je ale z velké části složena z plynu nebo plynu v kapalném skupenství.

Video NASA: Všechny požáry světa na jedné precizní animaci

Podívejte se na animaci:

"Na (planetě) Kepler-47c je život nepravděpodobný, ale kdyby měla velký měsíc, byly by to velmi zajímavé světy," uvedl v prohlášení William Welsh, spoluautor studie vypracované na základě vědeckého bádání. Dvojhvězdy, které obíhají kolem společného těžiště, vědci zaznamenali již dříve. Teprve loni ale informovali o objevu jediné planety, která obíhá kolem dvou hvězd, takže z jejího povrchu je možné sledovat dvojitý západ sluncí.

Dvojhvězdy jsou kvůli složité dynamice považovány za komplikované prostředí pro vznik planet. Systém Kepler-47 však podle spoluautora studie Joshuy Cartera z Harvardova-Smithsonova astrofyzikálního střediska ukazuje, že i kolem dvojhvězd se může vytvořit systém několika planet, které obíhají v jedné rovině.

FOTO i VIDEO: NASA