Začíná největší polární expedice

Vědci z 19 zemí vyráží na celý rok do Arktidy. Jedná se o nejdelší projekt svého druhu s cílem lépe porozumět globální změně klimatu.

Zdroj: VLP

Německý výzkumný ledoborec Polarstern vyplul po deseti letech příprav z Tromsø v severním Norsku, což umožní stovkám vědců strávit příští rok v blízkosti severního pólu. Cíleně se tak nechá unášet přes Arktický oceán obklopený ledem.

"V rámci expedice MOSAiC chceme zamířit do Arktidy, protože právě toto místo je epicentrem globálního oteplování a klíčem k lepšímu porozumění změnám klimatu," řekl Markus Rex, vědec z Institutu Alfreda Wegenera v Německu, který stojí v čele expedice a pro její začátek zvolil období, kdy je led nejtenčí.

V minulosti museli vědci během zimního období svoje zkoumání v této oblasti přerušit, protože jim chybělo potřebné vybavení pro rozbití ledu. "Kvůli tomu nerozumíme klimatickému systému v Arktidě tak dobře," dodává Rex.

Vědci budou poprvé moci pozorovat klíčové klimatické procesy po celou dobu v naději, že v budoucnu doplní chybějící kousek skládačky a budou schopni vytvořit jasnější předpovědi o vývoji klimatu. Konkrétně se zaměří na shromáždění údajů o interakcích mezi atmosférou, oceánem a mořským ledem, jako i o ekosystému.

"Až doposud všechny klimatické modely musely vycházet z hypotéz, nyní získáme jasné odpovědi," věří Markus Rex.

MOSAiC chce navázat na průlomovou expedici Fridtjofa Nansena s jeho dřevěnou plachetnicí Fram v letech 1893-1896. Shromážděná data využijí vědci z celého světa k tomu, aby výzkum klimatu posunuli na zcela novou úroveň.

Více o výpravě najdete ZDE.