Záhada jménem neutrino: jsou rychlejší než světlo?

O víkendu podnikli italští fyzici experiment, který měl vyvrátit nebo potvrdit předchozí teorii o tom, že je neutrino rychlejší než světlo. Dopadlo to prapodivně.

Záhada jménem neutrino: jsou rychlejší než světlo?

V pátek italský tým potvrdil, že je neutrino rychlejší než světlo. V pondělí to jiný italský tým popřel.

Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) zopakovali se stejnými výsledky experiment, při kterém v září zaznamenali, že se částice neutrina pohybují rychleji než světlo.

Nový experiment v italské laboratoři v Gran Sassu opět využil urychlovač v CERN, který vysílal svazky protonů v pulzech. Ze srážek protonů vznikla neutrina, která procházela zemským povrchem a zachycovala je laboratoř v Gran Sassu vzdálená 730 kilometrů od urychlovače. Vědci z italského institutu jaderné fyziky INFN v prohlášení po experimentu uvedli, že nový test byl zaměřen na vyloučení jedné možné chyby, která mohla vzniknout ovlivněním původního měření.

"Pozitivní výsledek testu nám dává větší důvěru, ačkoli poslední slovo budou mít výhradně obdobná měření uskutečněná na jiných místech ve světě," řekl šéf INFN Fernando Ferroni. "Jedním z klíčových testů bylo zopakovat měření s vysíláním velmi krátkých pulzů," uvedla CERN. Nový pokus umožnil vědcům podle AP ověřit, zda počátek měření času vypuštění neutrin byl uskutečněn řádně.

Podle výsledků původního experimentu přilétla neutrina o 60 nanosekund dříve, než by měla, pokud by se pohybovala rychlostí světla. Test šokoval vědecký svět, protože prolomení limitu rychlosti světla by znamenalo narušení jednoho z pilířů současné fyziky. Podle Einsteinovy teorie relativity, která je vědci na celém světě dosud uznávána jako správná, by nic nemělo být rychlejší než světlo.

Už v pondělí ale bylo všechno jinak. Mezinárodní tým vědců v Itálii údajně vyvrátil předchozí zjištění kolegů, podle nichž se částice zvaná neutrina pohybovala rychlostí vyšší než je rychlost světa. Vědecký tým kolem experimentu ICARUS v italském Gran Sassu provedl měření energie neutrin, na jejichž základě údajně prokázal, že při předchozích experimentech se vědci z týmu OPERA mýlili.

Neutrina se chovají tak, jak od nich čekáme

Podle výsledků původního experimentu, později podpořeného dalším měřením, přilétla neutrina vyslaná ze 730 kilometrů vzdáleného výzkumného centra Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) ve Švýcarsku do Gran Sassa o 60 nanosekund dříve, než by měla, pokud by se pohybovala rychlostí světla.

Paprsek neutrin v novém experimentu však vykazoval přesně takové energetické spektrum, jaké se očekává od částic pohybujících se rychlostí světla. Experiment podle vědců "vyvrátil nadsvětelnou interpretaci výsledků týmu OPERA". Vědci z ICARUSu argumentují, že neutrina vyslaná z CERNu by ztratila většinu své energie, kdyby se pohybovala jen nepatrně rychleji než světlo. Fyzik Tomasso Dorigo z CERNU podotkl, že nová studie je "velmi prostá a definitivní".

Jak to tedy je? Na definitivní výsledky si budeme muset ještě rok až dva počkat - teprve pak bude možné výsledky pokusu definitivně potvrdit či vyvrátit. Už teď se dá ale říct, že vědě nesmírně prospěl, připoutal k ní takovou pozornost médií jako už dlouho nic…