Čína se pouští do boje proti znečištěnému ovzduší pomocí rostlin a stromů

V nejlidnatější zemi světa zemře denně 4000 obyvatel na srdeční a plicní problémy způsobené znečištěným ovzduším. Číňané proto intenzivně hledají cestu, jak se zachránit. O pomoc se teď obracejí na přírodu. Do tří let by u města Liou-čou mělo vyrůst město, kde bude víc rostlin než lidí.

Většina zemí je odhodlána bojovat proti změně klimatu. Čína již zahájila snahu o minimalizaci emisí uhlíku.
Zdroj: YouTube.com

Nové lesní město na jihu Číny by mělo být pokryto 1 milionem rostlin a 40 000 stromy. Lidé stojící za návrhem věří, že rostliny budou absorbovat téměř 10 000 tun CO2 a 57 tun znečišťujících látek ročně a budou produkovat 900 tun kyslíku.

Hledat pomoc v přírodě začala Čína mnohem intenzivněji poté, co studie v roce 2015 ukázala, že v zemi každý den zemře 4000 lidí na znečištění ovzduší. Nové město ukáže, zda by se tak mohl problém vyřešit.

Nové lesní město by mělo být dokončeno do roku 2020. Domov v něm najde 30 000 lidí. Budou zde dvě školy, nemocnice a hlavně dobré spojení s hlavním městem Liou-čou pomocí vysokorychlostního vlaku.

Město bude využívat geotermální energii pro vnitřní klimatizaci a solární panely pro elektřinu. Vedle čištění okolního vzduchu by se měla díky rostlinám snížit průměrná teplota vzduchu, vytvořit hlukové bariéry a poskytnout přívětivější prostředí pro zvířata, ptáky a hmyz.

Za projektem staveb stojí mimo jiné Stefano Boeri, italský architekt známý pro své mrakodrapy „Vertical Forest", které jsou pokryty rostlinami. U Liou-čou chce postavit dva mrakodrapy s názvem "Nanjing Green Towers", které budou mít na střechách a balkonech celkem 1100 stromů a 2500 kaskádových keřů. Konstrukce bude podobná dvoupatrovému komplexu, který navrhl v Miláně.

Boeri doufá, že tímto modelem udržitelné městské architektury se postupně inspiruje celá Čína. Už nyní komplexy "vertikálních lesů" vyrůstají v Nankingu, Šanghaji a Šen-čenu. V jednání je i druhé lesní město, tentokrát v severní Číně nedaleko Shijiazhuangu, jedné z nejvíce znečištěných oblastí v zemi. Tento projekt by ještě více odpověděl na otázku, zda je inovativní koncept praktickou odpovědí na krizi znečištění Číny.