Jak probíhá krok za krokem smrt a co se děje s tělem po ní?

O smrti jsme zvyklí uvažovat jako o "okamžiku". Vídáme ji tak nakonec i ve filmech, kde se umírající hrdina snaží komunikovat se svým okolím a najednou, v jediném momentu, se jeho tělo sesune a dotyčný vydechne naposledy. Je v tu chvíli opravdu konec? Podle vědců to tak rychlé není.

Smrt je ve skutečnosti delším procesem, vědci ji dokonce rozdělují do několika fází. Po zástavě srdeční činnosti a dechu nastává zhruba pětiminutové období tzv. klinické smrti, kdy je ještě možné při včasném lékařském zásahu člověka oživit, například po infarktu. Mozek v této fázi ještě pracuje naplno a umírající může být plně při vědomí, slyšet hlasy kolem nebo vidět snové obrazy typu světlo v tunelu. Je to tím, že krev a svaly ještě stále nějaký ten kyslík obsahují a mozek ho z nich může čerpat.

V tuto chvíli o život dotyčného nebojují jen lékaři, ale i samo tělo umírajícího. Podle výsledků studie zveřejněných v magazínu Open Biology se buňky ze všech sil snaží regenerovat a obnovit činnost. Svůj marný boj prohrávají postupně, nikoli naráz, což proces smrti prodlužuje.

Postupně odumírají i buňky mozkové. Některým pacientům, kteří přežili klinickou smrt, "proběhl před očima celý život". Podle lékařů jde většinou o náhodné, chronologicky neseřazené útržky vzpomínek se silným emocionálním zabarvením, které mohou být během klinické smrti aktivovány z důvodu, že mozkové centrum vzpomínek zůstává nepoškozené delší dobu, buňky v tomto úseku odumírají jako poslední.

Aby to bylo ještě komplikovanější, mozková aktivita je u každého umírajícího různě intenzivní. Laicky řečeno, někomu mozek odumírá rychleji, jinému pomaleji, a vědci neznají příčinu. Samozřejmostí nejsou ani zvláštní zážitky během klinické smrti - zhruba tři čtvrtiny lidí prostě ztratí vědomí a po resuscitaci si na nic nepamatují.

Nedá se tedy obecně říci, jak dlouho po zástavě srdce mozková smrt nastane, a nedá se ani předpovědět, co v tomto období budeme prožívat. Co se děje s tělem zemřelého dál, popisuje následující video: