Upíří mýty: Jak upíři ve skutečnosti vypadají a jak sají krev?

Přes všechny snahy záhadologů o potvrzení existence upírů typu Dracula byl na naší planetě zatím vědecky potvrzen jen jeden živočich, který se živí krví savců a příležitostně hoduje i na tepnách člověka. Je jím upír obecný, druh netopýra ze Střední a Jižní Ameriky. Podívejte se, jak si dává do nosu.

Upír obecný

Možná vás překvapí, že tomuto drobnému zvířátku s neobvykle ostrými špičatými řezáky příroda nadělila důmyslný mechanismus, jak se do svého hostitele zakousnout a přitom ho nevzbudit. Sliny upíra obecného obsahují přírodní anestetikum, které kůži napadeného zvířete lokálně umrtví, takže oběť necítí bolest.

VIDEO: V BRAZÍLII PRŠELY TISÍCE OBŘÍCH PAVOUKŮ. ZAKRYLY NEBE A VYVOLALY PANIKU

Podobně důmyslný je způsob, jakým malí upíři odhalí pod kůží žílu: vědci u nich objevili receptor, díky kterému rozeznají i nepatrné teplotní rozdíly. Kůže nad žílou je vždy o něco teplejší, a poskytuje tak upírům vodítko, kde se mohou zakousnout. Podobným způsobem prý nachází povrchovou cévu i obyčejný komár.

Bez pravidelného přísunu krve upíři rychle slábnou a hrozí jim vyčerpání. Když se jim noční lov nezdaří pár nocí po sobě, mohou zeslábnout tak, že se na další už nemohou vydat. V koloniích upírů se naštěstí projevuje nečekaná solidarita - sytí jedinci zvrátí trochu polknuté krve do tlamičky těch hladových tak, aby každý mohl přežít.

Pro většího hostitele typu kůň, dobytek či člověk není ztráta krve nebezpečná a postižené místo se rychle hojí. Horší je, že upíři často přenášejí nemoci typu vzteklina, která už větší savce na životě ohrozit může. Přesto jde o velice zajímavé tvorečky, jejichž život stojí za zkoumání.

UNIKÁTNÍ VIDEO: DRSNÝ ÚTOK HLADOVÉHO LEDNÍHO MEDVĚDA NA FILMAŘE V PŘÍMÉM PŘENOSU