Curiosity se na Marsu dostalo k záhadným skvrnám. Je to plast?

Vozítko Curiosity už zkoumá na rudé planetě podivní kousky neznámé hmoty. Co to může být?

Curiosity se na Marsu dostalo k záhadným skvrnám. Je to plast?
Záhada na Marsu

Americké vozítko Curiozity poprvé odebralo vzorek záhadných světlých skvrn na povrchu Marsu. Podle agentury Reuters tak zatím jen testuje příslušné přístroje. Vědci byli původně přesvědčeni, že nezvyklé skvrny na horninách jsou úlomky materiálu, který odpadl od robota. Nyní se většina z nich podle agentury Reuters přiklání k názoru, že jsou přirozeného původu.

Vozítko Curiosity otestovalo zařízení, která potřebuje pro analýzu, zda na sousední planetě někdy byl materiál nutný pro vznik mikrobiologického života. Odebrání vzorku marsovského písku o velikosti tablety aspirinu se podle vědců trochu zdrželo. Experti mezitím spekulují nad původem jasně barevných skvrn, které se objevily v místě, kde robot operuje. Vědci se původně domnívali, že robot něco utrousil, protože skvrny jim připomínaly kousíčky plastových úlomků, které objevili už minulý týden.

Legrace na Marsu

John Grotzinger, šéf vědeckého výzkumu NASA.

"Zažili jsme s tím hodně legrace, pojmenovávali jsme je a porovnávali, ale nakonec se ukazuje, že tady máme před sebou jiný druh částeček," řekl vědecký šéf mise John Grotzinger. Vědci se nyní přiklánějí k tomu, že místa odlišného zbarvení jsou přirozeného původu. Vozítku však nařídili, aby první vzorek nechalo být a sebralo vzorek písku vhodného k rozboru z jiného místa.

Jedním z úkolů Curiosity je vytvořit seznam hornin, které se vyskytují v půdě rudé planety. Nedávno robot narazil na horninu v jiném složení, než na jaké byli vědci na rudé planetě zatím zvyklí. Kámen jehlanovitého tvaru o velikosti fotbalového míče byl tvořen prvky sopečného původu. Obsahoval více sodíku a draslíku, než je obvyklé.

Robot od přistání počátkem srpna ujel zhruba půl kilometru. Tunové vozítko pohání radioizotopový termoelektrický generátor využívající přirozeného rozpadu plutonia 238.

FOTO: NASA