Medicína

Gram objeveného jedu by zabil dvě miliardy lidí
Nově zveřejněná studie oznámila objev nejstrašlivějšího jedu: jde o botulotoxin typu H proti němuž neexistuje protijed. Pouhé dvě miliardtiny gramu téhle dobroty zabijí dospělého člověka, takže 3,5 gramu by teoreticky stačily na vyhlazení celého lidstva. DNA bakterie, která toxin produkuje, proto nebyla z bezpečnostních důvodů zveřejněna.

Nebezpečí z laboratoře: Pouhý gram nového jedu by zabil dvě miliardy lidí

Tajemný mozek
S pomocí nových technologií objasňujeme největší dosud nevyřešenou záhadu biologie: jak skutečně funguje mozek. Zevrubnou reportáž Carla Zimmera, která zachycuje pokroky ve zkoumání mysli, doprovodil fotografiemi Robert Clark.

Tajemný mozek

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty
S inspirací získanou studiem přírodních materiálů, jako jsou kosti nebo matice minerálů, nutí inženýři z MIT bakteriální buňky k produkci biofilmů, které kombinují živé z neorganickými prvky: například zlatými nanočásticemi a kvantovými tečkami. Vzniká tak živá hmota.

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty

Už jen pět mutací dělí lidstvo od nové pandemie
Smrtící virus ptačí chřipky H5N1 byl poprvé objevena před 17 lety. Přestože virus je nebezpečný pro lidi, jeho šíření bylo omezeno přenos z ptačí krve. Vědci však nyní varují, že stačí jen pět mutací, aby se infekce začala snadnošířit mezi lidmi jako běžná chřipka.

Už jen pět mutací dělí lidstvo od nové pandemie

Lidé, kteří nosí brýle, jsou chytřejší
Očekávání, že když má někdo brýle, je také chytřejší či vzdělanější je celkem oprávněné. Nová studie zveřejněná v časopise Ophthalmology to potvrzuje, byť trochu v jiném gardu, než jaké bylo vysvětlení, že fyzická nedostatečnost předurčuje k ležení v knihách.

Lidé, kteří nosí brýle, jsou chytřejší, potvrdily stastiky