Technika

Zemětřesení může vyvolávat i těžba plynu a ropy
Umělé vyvolávání zemětřesení patří k oblíbený konspiračním teoriím spojovaným s americkým projektem HAARP. Nicméně, jak upozorňuje poslední číslo časopisu Science, zemětřesení vyvolává i soustavná lidská aktivita v zemské kůře.

Zemětřesení může vyvolávat i těžba plynu a ropy

Kouzla s tekutým kovem nabízejí nové možnosti 3D tisku
Vědci ze Státní univerzity v Severní Karolíně vyvinuli nové postupy trojrozměrného tisku, pracující s tekutým kovem při pokojové teplotě. Video z jejich laboratoře ukazuje "kouzla", jejichž využití bude především v oblasti prostorového propojování elektronických obvodů. .

Kouzla s tekutým kovem nabízejí nové možnosti 3D tisku

Oceán jako palivová nádrž pro celý svět
Strašení vyčerpáním zásob ropy sice v poslední době zesláblo, ale poptávka po zdrojích energie zřejmě poroste do budoucna a žádný zdroj není nekonečný. Nicméně některé jsou větší než jiné. Představte si například jako obrovskou palivovou nádrž světový oceán. Hned dva různé výzkumy k tomu otevírají cestu.

Oceán jako palivová nádrž pro celý svět

Jen třetina České republiky by mohla nasytit celý svět
Přibližně třetina rozlohy naší republiky by stačila k nasycení celého lidstva. Takže pro produkci potravin jejích deseti milionů obyvatel by stačilo jen 40 kilometrů čtverečních. To jsou alespoň propočty americké společnosti Pronutria, která rozvíjí technologii produkce živin na buněčné úrovni.

Jen třetina České republiky by mohla nasytit celý svět

Nejvyšší budova na světě má fungovat jako město pro 30 tisíc lidí
Hned několik rekordů chce překonat čínská společnost BROAD, která už postavila za 15 dní 30ti podlažní budovu. Nyní čeká na povolení postavit během pouhých tří měsíců nejvyšší budovu na světě s 220 patry pro 30 tisíc obyvatel. Unikátní projekt se jmenuje Sky City One a stavět se má začít v listopadu.

Nejvyšší budova na světě má fungovat jako město pro 30 tisíc lidí

Lovci větru slibují malou revoluci v produkci elektřiny
Alternativní zdroje energie - především větrné a solární farmy - se neobejdou bez tučných dotací, čímž deformují celý trh a prodražují elektřinu i další ceny. Nyní však přichází firma SheerWind s novým systémem využití větru, který je šestkrát účinnější než ten stávající, a dotace prý potřebovat nebude.

Lovci větru slibují malou revoluci v produkci elektřiny

Kolébka kvantového internetu? Dva elektrony v diamantovém vězení
Nizozemským fyzikům se podařilo přivést dva oddělené elektrony do kvantově spřaženého stavu. Ačkoli byly oba elektrony tři metry od sebe, začaly se chovat jako jeden. Změna na jednom elektronu se projevila na tom druhé. Podle odborníků jde o první krok pro vytvoření kvantového internetu, jakousi formu "teleportace" informací.

Kolébka kvantového internetu? Dva elektrony v diamantovém vězení

Chladicí panely se mohou stát brzy hitem střech
Solární panely se objevily na mnoha střechách, ale brzy je možná začnou vytlačovat chladicí panely, které vyvinuli výzkumníci na Stanfordu. Jsou totiž efektivnější a nepotřebují připojení do rozvodu elektřiny, kterou naopak uspoří, protože ochladí budovy nebo automobily místo klimatizace.

Chladicí panely se mohou stát brzy hitem střech