Univerzita

Sověti investovali miliardy do ovládání mysli
Odtajněné dokumenty dokládají, že Sovětský svaz investoval nemalé prostředky do nekonvenčního výzkumu ovládání lidské mysli, vysílání zpráv na dálku. Jeho nasměrování se nelišilo příliš od projektů americké CIA.

Sověti investovali miliardy do ovládání mysli

Kulový blesk přichycen inflagranti
Jedinečný záznam kulového blesku pořídili čínští vědci. A díky snímkování o vysokém rozlišení mohli tento jev podrobit podrobnějšímu zkoumání. Potvrdili předpoklad, že kulový blesk vzniká, když výboj o vysoké energii sežehne půdu bohatou na křemík.

Kulový blesk přichycen inflagranti

Lidský nos je schopen odlišit bilion vůní a pachů
Dlouhá léta se uvádělo, že lidský nos je schopen odlišit kolem 10 tisíc pachů a vůní. Výzkumníci Rockefellerovy univerzity a Lékařského institutu Howarda Hughese však zjistili, že to ani zdaleka nevystihuje realitu. Sebrali všechny dostupné vůně a ve spojení s kvalifikovaným odhadem se dobrali k jednomu bilionu.

Lidský nos je schopen odlišit bilion vůní a pachů

Největší želva měřila kolem tří metrů
Trochu to připomíná puzzle, ale s intervalem 162 let. Amatérský paleontolog objevil v roce 2012 kus kosti fosilní pravěké želvy. Až s odstupem se zjistilo, že jde polovinu jiné kosti, popsané už v roce 1849. Skládačka zapadla do sebe a vědci díky tomu mohli odhadnout, jak vypadal možná největší – asi třímetrový – druh želvy na Zemi.

Největší želva měřila kolem tří metrů

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty
S inspirací získanou studiem přírodních materiálů, jako jsou kosti nebo matice minerálů, nutí inženýři z MIT bakteriální buňky k produkci biofilmů, které kombinují živé z neorganickými prvky: například zlatými nanočásticemi a kvantovými tečkami. Vzniká tak živá hmota.

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty

Už jen pět mutací dělí lidstvo od nové pandemie
Smrtící virus ptačí chřipky H5N1 byl poprvé objevena před 17 lety. Přestože virus je nebezpečný pro lidi, jeho šíření bylo omezeno přenos z ptačí krve. Vědci však nyní varují, že stačí jen pět mutací, aby se infekce začala snadnošířit mezi lidmi jako běžná chřipka.

Už jen pět mutací dělí lidstvo od nové pandemie

Okna jako solární panely
Solární elektrárny se u nás staly symbolem tunelování a neefektivní podpory alternativních energií. Nová technologie z Laboratoře v Los Alamos nabízí zcela nové možnosti zachycování sluneční energie pomocí okenních tabulek.

Okna jako solární panely