USA

Camarasaurus Supremus byl přímý předek, nebo dvakrát použitý evoluční vzor?
Objev fosilií v Jižní Dakotě přidává důležitý článek do mozaiky éry dinosaurů, v tomto případě těch největších býložravců - mezi něž patřil s malinkatou hlavou v kontrastu ke kolosálnímu tělu brachiosaurus nebo diplodok s ocasem připomínajícím bič. Dosud nepojmenovaný kolos vědce překvapil, protože se proháněl po pláních dnešní Ameriky před 139 miliony lety.

Nový dinosaurus zaplňuje mezeru dlouhou 23 milionů let

Blesky nad Grand Canyonem
V Národním parku Grand Canyon udeří blesk asi 26tisíckrát za rok. Většina dopadne na okraj kaňonu v severní Arizoně. Tento zachycený s 25sekundovou expozicí však směřoval z mraku přímo do kaňonu. Fotografie vyšla v listopadovém čísle časopisu National Geographic.

Blesk rozčísl Grand Canyon

Foto týdne
Větry zpomalují následkem globálního oteplování
Vítr se vytváří díky teplotním rozdílům v atmosféře. A vzhledem k tomu, že se s postupným globálním oteplováním zvyšují průměrné teploty na pólech než na rovníku, vede ke zpomalování dosavadních větrných proudů. Tohoto dosud opomíjeného faktoru si všímá nová studie z University of Wisconsin-Madison.

Větry zpomalují následkem globálního oteplování

Jeden prsten přečte vše, slova do vět sváže
Vědci z Massachusetts Institute of Technology (MIT) vyvíjejí speciální čtecí zařízení pro lidi s poruchou zraku. Připomíná větší prsten, který umožňuje číst v reálném tištěný text s tím, jak prst jede po řádcích.

Jeden prsten přečte vše, slova do vět sváže

Okna jako solární panely
Solární elektrárny se u nás staly symbolem tunelování a neefektivní podpory alternativních energií. Nová technologie z Laboratoře v Los Alamos nabízí zcela nové možnosti zachycování sluneční energie pomocí okenních tabulek.

Okna jako solární panely

Objevili jsme planetu podobnou Zemi, oznámila NASA
Hledačům planet se poprvé podařilo najít těleso, které leží nejen v obyvatelné zóně u cizí hvězdy, ale dokonce je přibližně stejně velké jako Země. Mezi 1800 nalezenými exoplanetami je to první dvojče naší planety s velkou šancí na existenci života.

Objevili jsme planetu podobnou Zemi, oznámila NASA

Hrozí erupce v Yellowstonu? Zvířata utíkají z parku
Videa zachycující údajný úprk divoké zvěře z Yellowstonského národního parku vyvolala v Americe velkou pozornost. Začalo se spekulovat znovu o možnosti z nitra obrovského magmatického kotle, který se v kaldeře po dávné super-erupci stále dřímá.

Hrozí erupce v Yellowstonu? Zvířata utíkají z parku

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty
S inspirací získanou studiem přírodních materiálů, jako jsou kosti nebo matice minerálů, nutí inženýři z MIT bakteriální buňky k produkci biofilmů, které kombinují živé z neorganickými prvky: například zlatými nanočásticemi a kvantovými tečkami. Vzniká tak živá hmota.

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty