Věda a poznání

National Geographic časopisem roku!
Pečeť kvality a důkaz čtenářské obliby. Za ty je považováno označení Časopis roku. Vítězem klání, které vyhlásila už podesáté Unie vydavatelů se, ve své kategorii, stal časopis National Geographic! Prestižní měsíčník uspěl mezi magazíny s prodaným nákladem 15 000 – 25 000 kusů.

National Geographic časopisem roku!

Objevili jsme planetu podobnou Zemi, oznámila NASA
Hledačům planet se poprvé podařilo najít těleso, které leží nejen v obyvatelné zóně u cizí hvězdy, ale dokonce je přibližně stejně velké jako Země. Mezi 1800 nalezenými exoplanetami je to první dvojče naší planety s velkou šancí na existenci života.

Objevili jsme planetu podobnou Zemi, oznámila NASA

Hrozí erupce v Yellowstonu? Zvířata utíkají z parku
Videa zachycující údajný úprk divoké zvěře z Yellowstonského národního parku vyvolala v Americe velkou pozornost. Začalo se spekulovat znovu o možnosti z nitra obrovského magmatického kotle, který se v kaldeře po dávné super-erupci stále dřímá.

Hrozí erupce v Yellowstonu? Zvířata utíkají z parku

Kosmický úsvit
Nahlížení do míst, kde se rodí nové hvězdy, vyžaduje dalekohled o průměru větším, než má řada velkoměst. Seznamte se, toto je ALMA.

Kosmický úsvit

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty
S inspirací získanou studiem přírodních materiálů, jako jsou kosti nebo matice minerálů, nutí inženýři z MIT bakteriální buňky k produkci biofilmů, které kombinují živé z neorganickými prvky: například zlatými nanočásticemi a kvantovými tečkami. Vzniká tak živá hmota.

Inženýři nutí bakterie k produkci živé hmoty

Největší želva měřila kolem tří metrů
Trochu to připomíná puzzle, ale s intervalem 162 let. Amatérský paleontolog objevil v roce 2012 kus kosti fosilní pravěké želvy. Až s odstupem se zjistilo, že jde polovinu jiné kosti, popsané už v roce 1849. Skládačka zapadla do sebe a vědci díky tomu mohli odhadnout, jak vypadal možná největší – asi třímetrový – druh želvy na Zemi.

Největší želva měřila kolem tří metrů

Inteligentní lidé jsou více důvěřiví
Nová analýza tvrdí, že inteligentnější lidé jsou i důvěřivější. Tedy přesněji řečeno podle vědců z Oxfordské univerzity roste pravděpodobnost, že takoví jsou. A pojí se s tím i další benefity - jako to, že jsou i šťastnější a zdravější.

Inteligentní lidé jsou více důvěřiví

Planeta Merkur se smršťuje
Nová studie NASA ukázala, že se planeta Merkur smršťuje. Těleso s nejkratší oběžnou dráhou kolem slunce se zmenšilo přibližně o sedm kilometrů. Zjištění vědci publikovali v novém vydání časopisu Nature Geoscience.

Planeta Merkur se smršťuje