Vesmír

Obří galaxie vystřelila hvězdokupu do prázdnoty
Vzdálená galaxie M87 vystřelila do prostoru celou hvězdokupu, tedy útvar, který může obsahovat i tisíce hvězd. Tento obrovský objekt nyní podle astronomů letí rychlostí přesahující tři miliony kilometrů za hodinu. Kde se vzala taková rychlost?

Obří galaxie vystřelila hvězdokupu do prázdnoty

Objevili jsme planetu podobnou Zemi, oznámila NASA
Hledačům planet se poprvé podařilo najít těleso, které leží nejen v obyvatelné zóně u cizí hvězdy, ale dokonce je přibližně stejně velké jako Země. Mezi 1800 nalezenými exoplanetami je to první dvojče naší planety s velkou šancí na existenci života.

Objevili jsme planetu podobnou Zemi, oznámila NASA

Kosmický úsvit
Nahlížení do míst, kde se rodí nové hvězdy, vyžaduje dalekohled o průměru větším, než má řada velkoměst. Seznamte se, toto je ALMA.

Kosmický úsvit

Na periferii sluneční soustavy objevili astronomové malou planetku
Vlastně tam ani nic nemělo být. Přesto našli astronomové na okraji sluneční soustavy v oblasti tzv. Oortova oblaku dosud neznámou planetku, která se zařadila do exkluzivního klubu nejpodivnějších objektů, které zamotali vědcům hlavu. Objekt o průměru 450 kilometrů dostal označení 2012VP113.

Na periferii sluneční soustavy objevili astronomové malou planetku

Planeta Merkur se smršťuje
Nová studie NASA ukázala, že se planeta Merkur smršťuje. Těleso s nejkratší oběžnou dráhou kolem slunce se zmenšilo přibližně o sedm kilometrů. Zjištění vědci publikovali v novém vydání časopisu Nature Geoscience.

Planeta Merkur se smršťuje

Internet pro celý svět a zdarma? To má být Outernet
Internet se stal součástí našeho života, ale mimo domovy a kanceláře je jeho dostupnost i u nás velice nízká a hlavně pomalá. Nový ambiciozní projekt Outernet chce s pomocí stovek satelitů umožnit přístup k internetu kdekoli na světě a zdarma pro kohokoli už v červnu 2015.

Internet pro celý svět a zdarma? To má být Outernet

Polárka je stále jasnější
Polárka, či Severka je asi neznámější hvězdou (samozřejmě kromě Slunce). Už tisíce let pomáhá s určením severu. Má tak punc stálice, ale stálá není. Začíná zářit stále jasněji.

Polárka je stále jasnější

Planetka Ceres má větší zásoby sladké vody než Země
Pozorování s pomocí Herschelova teleskopu odhalila vodní páry, které "vyfukuje" do prostoru trpasličí planetka Ceres, největší objekt v pásu asteroidů mezi Jupiterem a Marsem. Sladké vody má zřejmě více než Země, pozorování má potvrdit sonda, která je na cestě.

Planetka Ceres má větší zásoby sladké vody než Země

Houstone máme problém!
Věta "Houstone máme problém" se čerstvě vztahuje k Mezinárodní vesmírné stanici. Její funkčnost a bezpečnost šestičlenné posádky vážně ohrožuje výpadek čerpadla chladícího systému.

Houstone máme problém!