Analýzy DNA mají vnést jasno do původu yettiho

Britsko-švýcarský tým bude analyzovat DNA z ostatků, které by mohly pocházet od tvorů, o nichž se hovoří v legendách několika světových kultur. Nejznámějším je himálajský sněžný muž yetti.

Analýzy DNA mají vnést jasno do původu yettiho

Mezi zkoumanými vzorky budou vlasy, kosti a další materiál, který zatím shromáždil švýcarský biolog Michel Sartori.

Věda na rozcestí

Mnoho kultur zná legendy o vlasatých a chlupatých bytostech podobných člověku či lidoopům. Většinou se skrývají v divočině, a proto je málokdo viděl. Tito velcí humanoidní tvorové jsou v Himálaji známí jako yetti nebo migoj, v Severní Americe mají bigfoota nebo saskače, na Kavkaze alamastyho, na Sumatře orangpendeka. Je jich však mnohem víc.

Vědci se nyní rozhodli, že s pomocí moderních vědeckých technik poprvé podrobí zkoumání vzorky, které údajně pocházejí z těchto tvorů. "Je to oblast, do níž se každý seriózní vědec pouští s určitými obavami. Je plná výstředních a naprosto scestných zpráv," říká jeden z iniciátorů projektu Bryan Sykes z Oxfordské univerzity.

Vědci chtějí využít poslední poznatky z oblasti genetické analýzy a výsledky pak otisknout v prestižních odborných časopisech. "Byly provedeny testy DNA na údajných sněžných mužích a jim podobných, ale technologie testování, zvláště vlasů, se mezitím hodně zlepšily díky pokroku v soudním lékařství," řekl Sykes agentuře Reuters.

Na údajného sněžného muže yettiho upozornila expedice britského horolezce Erika Shiptona na Mount Everest z roku 1951. Fotografie obřích stop ve sněhu přiživily spekulace o himálajských tvorech, o nichž věda neví. Od té doby mnoho údajných očitých svědků na celém světě tvrdilo, že podobné tvory zahlédli.

Yetti je humanoid, jehož existence nikdy nikdo spolehlivě neprokázal. Mýtický tvor by měl žít v Himálaji. Yetti údajně měří až 2,5 metru a je chlupatý. Jeho existence je založena především na vyprávění lidí z Himálaje a okolí, které se vypráví mnoho generací. Pro Evropany ho objevil na konci 19. století anglický důstojník L. A. Wadel, když v horách narazil na obrovskou stopu ve sněhu.

Úvodní ilustrační foto: Isifa