Jedinečná noční podívaná: O víkendu přijde krvavý superměsíc!

V noci z 27. na 28. září se můžeme těšit na další lunární zatmění. Zároveň se Měsíc dostane na své oběžné dráze do bodu, kdy bude k Zemi nejblíže. Podle NASA bude nedělní Měsíc o 14 procent větší a o 30 procent jasnější, než obvykle.

Od roku 1900 se "zatmění superměsíce" událo pouze pětkrát.

Lunární zatmění nastává ve chvíli, kdy se naše planeta dostane mezi Slunce a Měsíc v úplňku. I když lunu zakryje zemský stín, stále ji částečně ozařuje načervenalé sluneční světlo. Od pradávna se rudému Měsíci přezdívá Krvavý Měsíc. V něděli tedy bude na obloze k vidění jedinečná podívaná. Jev, kdy je měsíc v bodě nejblíže Zemi a zároveň nastává jeho zatmění, se naposledy odehrál před třiceti lety. Od roku 1900 se "zatmění superměsíce" událo pouze pětkrát, přičemž další nastane až za dalších osmnáct let.

"Vzhledem k tomu, že oběžná dráha Měsíce netvoří dokonalý kruh, je Měsíc během svého putování kolem Země k naší planetě někdy blíže. Nejbližší postavení k Zemi nazýváme perigeum a nejvzdálenější apogeum. Rozdíl v této vzdálenosti je přibližně 50 000 kilometrů," vysvětluje Noah Petro, vedoucí vědecký pracovník projektu Lunar Reconnaissance Orbiter v Goddardově vesmírném centru NASA v Marylandu.

V České republice můžeme pozorovat krvavý superměsíc po půlnoci, tedy v prvních hodinách 28. září. K úplnému zatmění dojde kolem druhé hodiny ranní a bude trvat sedmdesát dva minut. K pozorování jeho zatmění nejsou potřeba žádné ochranné brýle.