V průběhu roku jsme v jednotlivých dílech speciálu poznali jak mayskou kulturu a její skutečný názor na konec světa, tak vlastní vývoj „fenoménu 2012“ a hlavní postavy, které jej zformovaly. Nyní, když již magické datum stojí za dveřmi, zbývá zodpovědět poslední otázku: proč se lidstvo opět takto entuziasticky položilo do očekávání události. Rok 2012: Proč očekáváme událost, která se mnohokrát nepotvrdila? Proč věříme ko
V posledních čtyřech dílech jsme si představili nejvýznamnější autory, kteří klíčovým způsobem ovlivnili vývoj moderního mýtu o velkých událostech v roce 2012. K nim se však přidružuje řada dalších postav a témat, která celý fenomén ještě rozšiřují. Množství těchto různých vlivů pak vytváří barvitý a místy dosti fantastický obrázek. Konec světa podle starých Mayů: Jak si ho představujeme my a co by na to řekli M
V minulém, osmém díle jsme se zabývali prací Josého Argüellase, který se významně zasloužil o současnou podobu fenoménu roku 2012. V tomto díle se seznámíme s dílem Carla Callemana, který se také podílel na zformování této věci Mayská mapa hlubin času. Mayové by se asi divili, jak dnes jejich učení interpre
V minulém, sedmém díle jsme zkoumali, proč jsou Mayové často idealizováni. V osmém díle seriálu se budeme zabývat José Argüellesem, známým také pod jménem Valum Votan, který se do velké míry zasloužil o současnou podobu celé věci a propojil očekávání transformace s mayským kalendářem – nebo alespoň s tím, co sám za mayský kalendář považoval. Volají galaktičtí Mayové z vesmíru po probuzení lidstva?
V minulém, šestém díle seriálu jsme se začali zabývat tím, jak se v populární kultuře postupně začaly na mayskou kulturu nabalovat esoterické obsahy. V tomto díle se podíváme na vztah Mayů k psychedelickým drogám. Proč si idealizujeme staré Maye? Slouží nám jako nástroj pro kritiku současné sp
V minulém, pátém díle seriálu jsme ukázali, jak se v populární kultuře postupně začaly na mayskou kulturu nabalovat esoterické obsahy. V následujících několika dílech se budeme tímto procesem zabývat hlouběji a ukážeme si, odkud pocházejí mýty spojující Maye s různými tajemnými fenomény, jako je globální změna vědomí, psychedelické drogy, astrologi Mayové a tajemno. Poprvé jako průvodci globální změnou vědomí
V minulém (4.) díle speciálu Mayský kalendář jste se dozvěděli, jak fenomén vůbec vznikl a odkud náš zájem o něj pochází. V tomto díle zjistíte, jak vznikla představa o Mayích jako o dokonalé civilizaci a jak s tím vším souvisí postava Ericha von Dänikena. Od utopie k mimozemšťanům: Erich von Däniken a počátky fenoménu roku 2012
V minulém (3.) díle Mayského speciálu jste se dozvěděli pomocí rekonstrukce mayských nápisů, co by nám asi dnes pověděli sami Mayové, kdybychom měli možnost se jich na rok 2012 zeptat. V tomto díle se dozvíme, jak fenomén vůbec vznikl a odkud náš zájem o něj pochází. Mayové - moudří kněží, nebo fanatici rituálního násilí?
V minulém díle seriálu jsme si představili počátky „fenoménu 2012“ a staré vědecké spekulace, které jim daly podnět. Nyní je čas prověřit si podrobněji, co vlastně o tomto datu vyprávějí samy mayské nápisy – a zkusit z nich rekonstruovat, co by nám dnes asi pověděli sami Mayové, kdybychom měli možnost se jich na rok 2012 zeptat. Co by řekli Mayové, kdybychom se jich zeptali na rok 2012
V minulém díle seriálu o počátcích „fenoménu 2012“ jsme se stručně zabývali povahou mayského kalendáře, jeho dílčími cykly a také faktem, že z podstaty věci mayský kalendář žádný svůj přirozený konec nemá. Dnes se podíváme, o co se tedy opírají novodobé spekulace o tom, že Mayové očekávali na nějaké konkrétní datum konec světa. Mayové a vznik světa. Jak se předpovídá apokalypsa
Mayský kalendář se obvykle plete s aztéckým slunečním kamenem, ani ten však není kalendářem v pravém slova smyslu, jen obřadní platformou vyzdobenou některými z aztéckých kalendářních glyfů. Co to tedy vlastně je? Mayský kalendář. Mluví se o něm, ale víme, co to vlastně je?