Jak budou vypadat lidé za 100 000 let?

Je to trošku jako oživená varianta japonských příběhů manga, ale právě se díváte do rozšířených očí budoucnosti lidského druhu. Alespoň tak si představují evoluci během dalších 100 000 let dva američtí vědci.

Jak budou vypadat lidé za 100 000 let?

Evoluční časová linka DNES-20 000 let-60 000 let-100 000 let

Autorem vizualizace je Nikolaj Lamm, který se spojil s doktorem genomiky Alanem Kwangem z Washingtonské univerzity. Na základě změn, které zvolna prodělává druh Homo sapiens už od 14. století se pokusili naznačit další vývoj, který bude podle nich dán jak proměnou prostředí, tak technologií i vnímání krásy.

Už v minulosti se předkům člověka se s prudkými klimatickými zvraty v období před 800 a 200 tisíci lety ztrojnásobila velikost mozku a lebky (a v návaznosti se zploštil i obličej). Změny dál probíhají, jen už není tak jisté, jak budou lidé využívat moderní technologie nebo manipulace na genové a molekulární úrovni, nakolik nechají věcem volný průběh, nebo se upraví sami.

Mozek se zvětšuje, zmenšuje nebo zlepšuje?

Jednotlivci se stále odlišují výrazně, ale podle článku v časopise British Dental Journal se lidem oproti středověku rozšířilo čelo a zvětšil mozek. Což ovšem nekoresponduje s jinými výzkumy, které tvrdí, že mozkovna se moderním lidem oproti předkům před dvěma, třemi tisíci let spíše zmenšila. Někteří to připisují snižování inteligence v civilizací přizpůsobeném prostředí, kde Homo sapiens už nečelí tolika výzvám a také vysoce propracované dělbě práce. Takže je otázka nakolik Kwanovo očekávání zvětšování mozku, je oprávněné.

Zároveň někteří neurologové upozorňují, že mozek se mohl opravdu moderním lidem zmenšit, protože pracuje efektivněji a měnily se výrazněji proporce jeho částí a míra zvrásnění šedé kůry.

Krása i méně světla ve vesmíru

Zvětšování očí pak Kwan očekává a ni ne tak kvůli trendu v asijských zemích, kde si bohaté ženy nechávají dělat plastiky, aby se jejich oči zdály větší a kulaté. Očekává, že se prosadí rozhraní na bázi očních čoček, kdy si lidé budou informace, či virtuální realitu promítat právě do těchto čoček přímo na očích a ne na monitory jako dnes - ostatně Google už propaguje svůj systém, který funguje na principu speciálních brýlí. A v neposlední řadě Kwan připisuje pravděpodobné zvětšování očí i potřebě osídlit vesmír dále od Slunce, ať již jde o Mars nebo pásmo asteroidů, kde bude celkově tmavší prostředí.

Ze stejného důvodu očekává také potřebu zvětšení nosních dírek v prostředích mimo planetu s nižším tlakem a umělou atmosférou. Lidé budoucnosti se budou moci navíc prý těšit i na hustší vlasovou pokrývku v důsledku potřeby vyrovnání možných větších tepelných zrát u větších hlav.

Manga