Kosmický odpad kolem Země má cenu bilionů. Armáda ví, jak ho využít

Vysloužilé družice na oběžné dráze dnes představují nebezpečí pro kosmonauty. V budoucnosti by se mohlo stát pokladem.

Kosmický odpad kolem Země má cenu bilionů. Armáda ví, jak ho využít

Ministerstvo obrany Spojených států hledá způsoby, jak kosmické smetí obíhající na oběžné dráze kolem Země využít jako komponenty pro jiné satelity. Vojenská agentura DARPA již proto spustila projekt s názvem Phoenix. Cílem je najít způsob levného využití dosud fungujících částí vysloužilých družic pro stavbu nových systémů, uvedl server Space.com.

Z kosmického odpadu se stane kosmický zdroj

Projekt Phoenix předpokládá vznik robotického údržbového plavidla. To by se pohybovalo mezi vyřazenými družicemi na geostacionární oběžné dráze ve výšce asi 35.800 kilometrů nad zemských povrchem, odmontovávalo z nich dosud fungující antény a následně by je připojovalo na menší satelity a nanodružice vypouštěné ze země. Údržbářské plavidlo bude vybaveno mechanickými pažemi a vzdáleným monitorovacím systémem.

"Pokud program uspěje, stane se z kosmického odpadu kosmický zdroj," uvedla v prohlášení šéfka DARPA Regina Duganová.

Armáda by v takovém případě ušetřila značné sumy peněz, protože antény jsou rozměrné a jejich vynesení do vesmíru je náročné na spotřebu paliva. Rovněž vynášení družic do kosmu bez antén je levnější.

Vesmírný odpad tvoří nejen vysloužilé družice, ale také odpojené stupně raket, obalové materiály satelitů a další pozůstatky vesmírného programu lidstva. Smetí se pohybuje bez jakékoli kontroly a znamená pro vesmírný provoz a jeho bezpečnost stále vážnější problémy. Řada vědců se proto zabývá řešeními, jak odpad z oběžné dráhy odstranit…