Záhada jménem Jupiter

Jak si může tahle ohromná koule plynů udržovat magnetosféru, která je 75krát větší, než je sama.

Záhada jménem Jupiter

Jupiter je největší planeta naší sluneční soustavy. A kdyby byl vidět v plné síle, tak bychom měli na noční obloze dvakrát větší měsíc. Tahle největší planeta skrývá nejedno tajemství a má hodně společného se Sluncem a možná to jednou podle Slunce i bude.

Jupiter

Všechny objekty ve sluneční soustavě jsou nepřetržitě už několik miliard let vystaveny soustavné záplavě sluneční radiace. Pro Merkur je tento sluneční vichr příliš silný a je jen holým kamenem kroužícím nejblíže k hvězdě. Ostatní planety Venuše, Země a Mars společně s plynnými obry Jupiterem, Saturnem, Uranem a Neptunem, jsou obaleni v ochranné slupce svých atmosfér a magnetických polí.

Plynní obři se navíc mohou zdát Slunci natolik vzdálení, že se jich to netýká, ale je to jen zdání. Zatímco Jupiter je od středu soustavy vzdálen 777 milionů kilometrů, prokázala sonda Voyager 1, že sluneční vítr je stále dost silný i ve vzdálenosti 16 miliard kilometrů.

Atmosféry planet jsou pak chráněny neviditelnými magnetosférami, které fungují jako štít udržující plynný obal a odrážející část sluneční radiace. U Země víme, že otáčející se zemské jádro z niklu a železa funguje jako dynamo, které generuje silné pole, které vytváří neviditelný štít o síle desítek tisíc kilometrů. Ovšem vlastní pozemská atmosféra je jen nějakých 30 kilometrů silná kolem planety s průměrem necelých 13 tisíc kilometrů.

U Jupitera je to jiné. Ten má průměr více než desetkrát větší a přestože je vzdálený 627 milionů kilometrů, můžeme ho vidět i prostým okem. Jenže Jupiter žádné kovové jádro jako Země nemá. Je to ohromná koule složená hlavně z vodíku a helia a dalších plynů. Vědci odhadují, že pod tlakem gravitace je vodík u středu Jupiteru zkapalněný. A v této souvislosti není vůbec jasné, jak a proč si může tahle ohromná koule plynů udržovat magnetosféru, která je 75krát větší, než je planeta sama. Tedy magnetické pole, které má v průměru přes 11 milionů kilometrů.

NASA chce pro vypustit v srpnu letošního roku sondu Juno, která by to měla zjistit. Jenže odpověď nepřijde hned, protože jen samotná cesta zabere pět let.