Pod Středozemním mořem vznikne druhá největší stavba, jakou lidstvo postavilo

Monstrózní neutrinový teleskop bude vyšší než mrakodrap Burdž Kalífa – po Velké čínské zdi by měl být druhým největším dílem lidských rukou.

Pod Středozemním mořem vznikne druhá největší stavba, jakou lidstvo postavilo

Co?

Vědci se snaží neutrina ulovit už dlouho, ale doposud jsou tyto podivné částice zdánlivě nepolapitelné. Proto se v současné době vyvíjí ve spolupráci 40 evropských institucí obří přístroj KM3NeT, který by měl neutrina hladce odhalit. Zatím na projektu pracují vědci z Francie, Holandska, Irska, Itálie, Kypru, Německa, Řecka, Španělska, Velké Británie a Rumunska, ale zřejmě se brzy připojí další.

Teleskop vyroste 960 metrů pod mořskou hladinou v blíže neupřesněné oblasti Středozemního moře – má mít výšku přes 800 metrů. Bude se skládat z několika kubických kilometrů prostor, které budou zcela zaplněné vodou. Podél zařízení pak bude rozmístěno 12 000 tisíc detektorů částic. Tyto optické digitální jednotky mají zaregistrovat nárazy neutrin, jež přilétají z hlubokého vesmíru. Celé by to mělo stát přibližně 13 milionů eur – v přepočtu asi 270 milionů korun.

Proč?

Neutrina jsou subatomové částice bez vlastního náboje. Nepůsobí na ně ani silná ani elektromagnetická interakce, ale jen slabá interakce a velmi málo také gravitace. Nereagují proto prakticky vůbec s okolním prostředím a vědci tedy nemají žádný způsob, jak je zaregistrovat.

Neutrina v poslední době nedávají vědcům spát. Vloni jedno pozorování naznačilo, že by mohla být rychlejší než světlo. Co to pro vědu znamená? Čtěte víc!

Pokud se povede úspěšně zaznamenat neutrina, podaří se vědcům vymezit i směr, odkud k Zemi přilétají. Pak by mohli odhalit zdroje neutrin a rovnou určit i vzdálené zdroje intenzivního záření, jako jsou kvasary či gama záblesky. Protože neutrina přilétají z mimořádně vzdálených zdrojů, pomůže studium neutrin odhalit, jak to v extrémně vzdáleném (a tedy dramaticky se vyvíjejícím se) vesmíru vypadá.

Detektor se však bude dívat nejen na kraj vesmíru, ale do středu naší galaxie. Při pozorování emisí neutrin z této části vesmíru by se mohlo podařit odhalit doposud skrytá hmota v galaxii.

Jak?

Vědci znají tři způsoby, jak odhalovat neutrina. Systém KM3NeT využije ten, který identifikuje reakci, když budou neutrina procházet směrem do mořského dna a některá z nich snad zachytí okolní hmota. Když se neutrina setkávájí s látkou, vznikají při tom miony – a kolem nich se dá odhalit tzv. Čerenkovovo zážení. A právě to umí odhalit přístroje detektoru. V této hloubce je detektor proto, že většina ostatních částic je odstíněna vysokým sloupcem vody.

Kromě pátrání po různých neutrinech procházejících Zemí bude zařízení KM3NeT sledovat také střed naší Galaxie a zjišťovat přítomnost neutrin z této oblasti, což může pomoci astronomům potvrdit existenci údajné skryté hmoty.

Foto a více informací: http://www.km3net.org.