Proč si holky hrají s panenkami a kluci s autíčky? Odpověď najdeme u opic

Jsou pohlavní role vrozené, anebo se pro ně rozhodujeme až v dospělosti? Aneb – jsou kluci naprogramovaní pro pušky a auta?

Proč si holky hrají s panenkami a kluci s autíčky? Odpověď najdeme u opic

U lidí se už toto téma prozkoumalo ze všech možných úhlů a obě strany sporu uvízly na mrtvém bodě. Ale co nám prozradí pohled na naše nejbližší příbuzné?

Dá se z chlapce vychovat někdo, kdo se bude chovat jaké dívka? Naši předkové tomu nevěřili, důkazem je třeba antický hrdina Achilles. Toho matka ukrývala v ženském přestrojení tak dlouho, až si nakonec před vojáky z hromady hraček vytáhl mečík – a stejně svou totožnost odhalil. U lidí se zjistilo, že chlapci dávají přednost klasickým maskulinním hračkám, zatímco dívky jsou v tomto ohledu přizpůsobivější – svůj čas jsou ochotné rozdělovat mezi panenky a auta. Psychologové si však nejsou jistí, jestli to nemůže být způsobené výchovou nebo očekáváním okolí. Nové výzkumy ukazují, že pro podobnou hračku by se rozhodli i opičí kluci.

Opice a kolečka

Roku 2009 proběhl výzkum organizovaný Emory University. Biologové během něj studovali, jaké hračky mají nejraději opice druhu makak rhesus. Ve skupině 34 opic zjišťovali, jak se mláďata staví k maskulinním (vozík, auto, náklaďák a bagr) a femininním hračkám (plyšový panda, maňásek, plyšová želva a panenka). Vědci sledovali chování makaků kamerami a všechno natáčeli. Výsledek? Makakové si hráli velmi podobným způsobem jako lidé.

Stejně jako kluci, i malí opičáci preferovali hračky s kolečky před těmi plyšovými. Samice byly stejně nevyhraněné jako dívky, dokázaly si tedy hrát stejně dlouho s autem jako s panenkou. Srovnejte obě skupiny na obrázcích.

Vědci z toho vyvozují, že některé rozdíly v mužském a ženském chování opravdu vycházejí z naší biologické a genetické prapodstaty. “Existují hormonální preference pro volby specifické hračky a činnosti s nimi spojené.“ Pokud by to byla pravda, museli bychom se smířit s tím, že nás hormony ovlivňují výrazně více než dosavadní stav vědeckého poznání připouštěl. Ale… Existuje ještě jedna opičí studie, která se na problém dívá z trošku jiného úhlu.

Barbie je vlastně klacek

Podobný výzkum představil tým biologů ve složení Sonya Kahlenbergová a Richard Wrangham v roce 2010. Dokázali v něm, že různě k hračkám přistupují i šimpanzí samci a samice. Pozorování, jehož výsledkem studie je, trvalo 14 let – je tedy velmi dobře podepřená fakty. Na velkém vzorku zvířat se vědcům podařilo zjistit, že mladé samice u sebe často nosí kousky dřeva; mají je při sobě, když vykonávají každodenní činnosti – při jídle, hrách i hledání potravy.

Podle biologů mají tyto klacíky podobnou úlohu jako panenky u lidí. Neslouží opicím k ničemu praktickému, jako nástroje využívají jiné kusy dřeva. Občas je sice u sebe nosí i samci, ale u samic je toto chování výrazně častější. Podle biologů se nabízí toto vysvětlení: samice si touto formou zkoušejí, jak později zvládnou roli matky.

Důkazů pro tuto hypotézu našli vědci rovnou několik. Nejsilnější oporou jejich teorie je, že samice přestávají klacky nosit, když se jim narodí první mládě. Pak o dřevo ztratí zcela zájem. Při sledování primátů je těžké oprostit se od toho, abychom jim nepřisuzovali lidské vlastnosti, ale vědci se nemohli ubránit dojmu, že si šimpanzice s klacky hrály velmi podobným způsobem jako holčičky. Jen kusy dřeva neoblékaly, ale jinak se s nimi něžně mazlily a hlavně je nepouštěly z očí. Samice primátů projevují mateřské sklony i v zajetí, a to dokonce vůči úplně jiným druhům zvířat. Typickou ukázkou je slavná gorila Koko.

Zvláštní je, že na rozdíl od předchozího výzkumu, si vědci myslí, že u šimpanzů je jejich chování důsledkem sociálních vlivů. Biologové věří, že samice si formou hry předávají znalosti a dovednosti, které jim nedala příroda.