Srážka s asteroidem hrozí Zemi v roce 2068. Ohrožuje nás planetka Apophis

Naši Zemi čeká napínavá budoucnost. Asteroid Apophis nás ohrozí "až" v roce 2068, a nikoli dříve, jak se předpokládalo.

Srážka s asteroidem hrozí Zemi v roce 2068. Ohrožuje nás planetka Apophis

Asteroid Apophis, který v letech 2029 a 2036 v bezpečné vzdálenosti proletí okolo Země, by se s naší planetou mohl srazit v roce 2068. Pravděpodobnost kolize je ale podle vědců z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) velmi malá (info zde), na základě posledních výpočtů činí 2,3 ku milionu.

Takhle blízko měla Apophis proletět kolem Země v roce 2029 podle původních výpočtů z roku 2006. Zdroj: Wikipedia

Planetka, která je vedena pod katalogovým číslem 99942, má průměr přibližně 325 metrů. Ihned po svém objevení v roce 2004 byla označena jako potenciálně nebezpečná, neboť tehdejší propočty naznačovaly bezmála tříprocentní pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2029. Pozdější studie sice apokalypsu vyloučily, ale otazník dlouho zůstával nad rokem 2036. Podle lednové zprávy NASA činí hrozba srážky v tomto roce jedna ku milionu.

Před nárazem asteroidu by Zemi mohly chránit paintballové kuličky

Průlety menších asteroidů kolem Země nejsou nijak výjimečné, nicméně Apophis budí pozornost svou velikostí.

V polovině února proletěl kolem Země ve vzdálenosti necelých 28000 kilometrů asteroid 2012 DA14 (více si o něm přečtěte v našem článku Kousek od Země za týden proletí asteroid. Opravdu naší planetu mine?). Těleso o průměru kolem 45 metrů a hmotnosti zhruba 135 000 tun se dostalo na nižší dráhu, než létají geostacionární satelity.

Úvodní foto: Thinkstock