Býložravý příbuzný T.rexe zamotal vědcům nejdřív hlavu

Nově objevený dinosaurus z Jižní Ameriky se zařadil mezi teropody stejně jako T.rex nebo Velociraptor, či Spinosaurus. Na rozdíl od nich byl však překvapivě býložravec.

Chilesaurus diegosuarezi
Zdroj: National Geographic

Chilesaurus diegosuarezi objevený na jihu Chile i díky grantu National Geographic Society, vypadá trochu jako mix několika dinosauřích druhů. „Nejprve se zdálo podle pánevních fosilií, že nějakého příbuzného Stegosaura nebo Triceratopse," popisuje postupné odkrývání nového druhu Fernando Novas z chilského Muzea přírodních věd, který je autorem zprávy zveřejněné v časopise Nature.

Nově objevený dinosaurus, Chilesaurus diegosuarezi, byl pojmenován podle místa objevu a svého nálezce - dvanáctiletého syna geologů z výzkumného týmu, Daniela Suareze.Malá hlava a tenký krk naopak ukazoval směrem k sauropodům – brontosaurům a jejich příbuzným. Ovšem robustní končetiny tvora řadily mezi teropoda (česky obludné nohy).

"Je to opravdu velmi zvláštní a vzrušující kombinace vlastností. Kdybych neviděl vzorek sestavených kloubů, tak bych se tomu zdráhal uvěřit," komentoval nález spolupracovník našeho časopisu Paul Sereno z University of Chicago.

Proč byl tvor nakonec zařazen do podřádu, který převážně tvoří nejslanější predátoři, ačkoli byl sám býložravec a mnohé znaky sdílel s na vegetaci orientovanými druhy? Při zvažování možností dospěli vědci k závěru, že se tento dinosaurus vyvinul z masožravých teropod a představuje poměrně vzácnou, ale ne jedinečnou odbočku evoluce. Savčím příkladem je medvěd panda, vegetarián, který je příbuzný největších šelem současnosti - grizzlyho a ledního medvěda.

Teropodi (Theropoda) byli obecně všichni masožraví a někteří druhotně býložraví dinosauři. Byli (a v podobě ptáků dodnes jsou) téměř výhradně dvounozí (bipední) a patřili do skupiny Saurischia, tedy plazopánvých dinosaurů. Dosahovali pestré škály velikostí od 13 cm po 13 m. Teropodi se nejprve objevují během období karnu (svrchní trias), asi před 235 miliony let. Od konce triasu představovali jediné velké pozemní predátory (s výjimkou krokodýlů), těmi zůstali až do konce druhohor před 66 miliony lety. Dominantní predátory tedy představovali po dobu celých 150 milionů let. Dnes jsou reprezentováni více než 9 800 druhy ptáků, kteří se vyvinuli na konci jury (asi před 160 miliony let) právě z malých teropodů.
Wikipedia.org