1,4 miliardy lidí na světě potřebuje razantní změnu životního stylu

Vstávat a cvičit! Po celém světě se podle Světové zdravotnické organizace vystavuje před miliardu dospělých riziku chronických nemocí, a to kvůli nízké fyzické aktivitě. Kolik času je podle odborníků dobré věnovat pohybu?

Špatně jsou na tom zejména tzv. bohaté země.

Nedostatek cvičení se stává globálním problémem. Nejnovější studie zjistila, že na celém světě se 32 % žen a 23 % mužů vůbec nedostane cvičení, a to ani když se do pohybu započítá chůze, jízda na kole a fyzická aktivita v práci.   

Hodně špatně jsou na tom zejména tzv. bohaté země. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) má téměř 40 % dospělých v USA a 36 % dospělých ve Velké Británie sedavé zaměstnání. Od poslední studie v roce 2001 se výsledky ve fyzické aktivitě nejenže nezlepšily, ale navíc se údaje zhoršily i v zemích, jako je Německo, Brazílie, Argentina a některé ostrovy Karibiku.

Stále se zvyšující pasivita vážně znepokojuje především americkou organizaci Heart Association. A to z toho důvodu, že nedostatek cvičení vede k vyššímu vzniku srdečních onemocnění, mrtvice, vysokému krevnímu tlaku, cholesterolu a tělesné hmotnosti.

Vítězové: Uganda a Mozambik

WHO doporučuje zdravým dospělým týdně alespoň 2,5 hodiny aktivity s průměrnou intenzitou nebo 75 minut při vysoké intenzitě, plus k tomu alespoň dvakrát týdně cvičení na posílení svalů.

Po celém světě se výsledky ve fyzické aktivitě liší. Například na příliš sedavé zaměstnání si rozhodně nemůžou stěžovat v Ugandě a Mozambiku, kde jej má pouhých 6 % obyvatel, což činí tyto země nejaktivnější na světě.

Obecně jsou ženy po celém světě mnohem méně aktivní než muži, s výjimkou východní a jihovýchodní Asie.

Doporučení WHO

Organizace upozorňují, že nedostatek cvičení zvyšuje i riziko cukrovky druhého typu a také přispívá k vzniku demence. Dobrou prevencí je proto cvičit v průměru 30 minut denně, přičemž se započítává i svižná chůze. Dva dny je ideální věnovat posilování, a to nejlépe s vyžitím cviků s váhou vlastního těla.
 
Doporučené týdenní minimum lze rychleji dosáhnout sázkou na běh či plavání, což jsou sporty, které aktivněji zapojí srdce, a to pak lze týdně věnovat pohybu "jen" 75 minut.
 
Ale pozor! V případě sedavého způsobu života WHO radí zdvojnásobit doporučený čas. Jen tak je podle odborníků možné významně snížit riziko onemocnění a účinně bojovat s depresí a úzkostmi.