Články

Žijeme na ní, kolik toho o Zemi ale opravdu víme?
Přestože astronomové ve vesmíru objevili už kolem padesáti planet, které se podobají Zemi, stále nenašli další místo, kde by se dařilo životu. Čím je třetí planeta sluneční soustavy tak výjimečná? A jaká jsou její "nej"?

Všechno, co jsme od školy zapomněli o Modré planetě

Vietnam v našich myslích symbolizují různé výjevy, někteří z nás si představí krásnou přírodu, nebo rýžová pole, někdo si vzpomene na válku a jiným se vybaví třeba vietnamská kuchyně. Za těmito představami však stojí země s dlouhou historií a zajímavou tradiční kulturou, jež nadto zažívá v posledních letech strmý rozvoj.

Vietnam blízký a vzdálený

Žirafy se mohou pářit po celý rok, protože samice jsou plodné každé dva týdny. Ke střetům mezi samci tak dochází v přírodě velmi často.
Scénu z akčního filmu připomínají fotografie z africké Botswany, které ukazují, jak tvrdě dokážou mezi sebou bojovat na první pohled mírumilovné žirafy. Co nejvyšší ze všech zvířat vyprovokuje k poměřování sil?

Na ostří nože. Proč na sebe žirafy útočí?

I bez nervového systému si rostliny vytvořili vlastní systém ochrany.
Američtí vědci odhalili zase o něco víc z tajemství komunikace rostlin. Naši „zelení přátelé“ sice nemají nervový systém jako lidé nebo zvířata, ale po napadení využívají něco, co se překvapivě chová velmi podobně.

Jak reagují rostliny, když jim někdo ubližuje?

Nejdelší vlak na světě
Dovedete si představit, že lokomotiva a konec vlaku jedou doprava, zatímco vagóny uprostřed míří doleva? Přesně takhle to vypadalo na vysokohorské trati Albula, když Švýcaři sestavili rekordní vlakovou soupravu dlouhou téměř dva kilometry.

Nejdelší úzkokolejný vlak na světě