Články

Po celá staletí, možná i tisíciletí ji lidé uctívali pro její zlatavou barvu, ochranné a konzervační vlastnosti. Dodnes hraje významnou roli v prevenci závažných onemocnění a civilizačních chorob. Vědci se snaží dokázat to, co v Indii už vědí odnepaměti: že kurkuma je jednou z nejmocnějších rostlin na této planetě.

Kurkuma: Pramen lidského zdraví a věčného mládí

Příroda se řídí vlastním časem. Dosud žádná z vědeckých studií neuměla přesně vysvětlit podrobný proces kvetení. Nyní výzkum identifikoval buňky, které pomáhají při produkci důležitého genu označovaného Flowering locus T (FT).

Jak květiny vědí, kdy přišel čas rozkvést?

Sloni mají opravdu dobrou paměť, zvlášť co se týká krajiny a sociálních vazeb.
Určitě jste slyšeli, že se sloni navzdory své velikosti bojí myší. Povídá se také, že mají neuvěřitelnou paměť. Co z toho je pravda a co mýtus? A věděli jste, že slonice mají nejdelší reprodukční systém ze všech suchozemských savců?

Pravda o slonech: Koho se bojí a co si skutečně pamatují?

Sonia Rey Planellas z Univerzity ve Stirlingu zkoumala se svým týmem některé ryby a došli k závěru, že i obyvatelé vodní říše nejsou tak jednodušší tvorové, jak jsme si doposud mysleli.
Nad otázkou, zda zvířata, odlišná od člověka, mají schopnost myslet a mít emoce, se diskutuje celá staletí. Jeleni, psi nebo třeba medvědi podle mnoha expertů i laiků mají úroveň vědomí do jisté míry podobnou té lidské. Podobně se za emočně inteligentní považují třeba delfíni. Ale co třeba ryby, brouci nebo rostliny – mohou i tito tvorové prožívat emoce? A je to vůbec možné zjistit?

Jsou ryby vědomé bytosti? Mohou prožívat emoce a myslet?