Od farmaření k automobilům: Historie a současnost Hyundai

Korejská automobilka Hyundai dnes patří k největším zaměstnavatelům v ČR. V závodě Nošovicích dnes pracuje více než 3000 lidí, společně se dodavateli pak u nás Hyundai vytváří přes 12 tisíc pracovních míst. Z výrobních linek ročně vyjede přes 300 000 aut. Celosvětově společnost Hyundai Motor Company ročně vyrobí přes 4,8 milionu vozidel. Více se o ní dozvíte v následujících řádcích!

Zdroj: Hyundai

Příběh chudého korejského chlapce s velkou pílí

Otcem značky Hyundai byl korejský chlapec Čong Ču-Jong, který se narodil v roce 1915 v malé vesnici Asan. Čong byl z chudé rodiny farmářů a měl 7 sourozenců. Příjmy jeho rodičů jim stačily sotva na obživu.

Mladý Čong nechtěl pokračovat v rodinné tradici. Poprvé opustil domov už v 16 letech a živil se prací na stavbách. Jeho otec ho však rychle přivedl zpět domů. Podobný proces se poté opakoval několikrát, ale Čongův otec si postupně začal uvědomovat synovu cílevědomost a ve 20 letech nechal syna definitivně odejít.

Po neúspěších s prodejem rýže v roce 1941 založil autoopravnu v Soulu. Už toto podnikání stanovilo základní myšlenku automobilky Hyundai, tedy rychlost a efektivita. Autoopravna v rozvíjející se Koreji rychle profitovala a v roce 1947 zaměstnával Čong přes 70 lidí.

Úspěch navzdory překážkám

Myšlenky na Založení automobilky napadaly Čonga už v 60. letech. Situace v Koreji však tehdy automobilovému průmyslu moc nepřála. Odbyt automobilů tehdy činil asi 30 000 ročně, což bylo velmi málo na třicetimilionovou populaci Koreji. Většina vozů navíc pocházela ze sousedního Japonska.

Přesto už v roce 1967 vznikla automobilka Hyundai Motor Company. Hned v prvním roce vyjely z linky první vozy. Nešlo však ještě o auta pod značkou Hyundai, ale díky dostupné výrobě si ho pro svůj model Cortina vybral Ford. Hlavním důvodem byla levná asijská výroba a fakt, že Hyundai měla díky ocelárnám a logistické společnosti Hyundai Glovis pod kontrolou celý proces výroby.

Spolupráce s Fordem však neměla dlouhého trvání. Americká automobilka požadovala většinový podíl, což Čong nechtěl dopustit. V roce 1975 byl vyrobený první vlastní vůz automobilky Hyundai, který nesl s označení Hyundai Pony.

O design se postaral italský designér Giorgetto Guigira. Výrobu řídil bývalý ředitel Austinu George Turnbull. Obrovský úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Z Hyundai se v 80. letech stal uznávaný výrobce aut. Pod taktovkou Čonga se firma stále držela své filozofie a vyráběla spolehlivá a cenově dostupná auta.

90. léta ve znamení růstu a technického pokroku

Hyundai postupně expandoval do celého světa. V 90. letech přišly na svět neznámější modely Accent, Dynasty a Tiburon. V roce 1994 otevřelo vývojové centrum v Německu, jehož úkolem bylo sledovat technologický pokrok v Evropě a vyvíjet nové modely cílené na evropské zákazníky.

Z Hyundai se v 90. letech stal průkopník v oblasti poli technologií. V roce 1991 byl vyrobený vlastní zážehový motor, čtyřválec Alpha. Hyundai experimentoval i s alternativními pohony. První elektromobil Hyundai Sonata Electric přišel na svět v roce 1991. O čtyři roky později pak Hyundai představil hybridně-elektrickou Hyundai FGV-1.

Nové tisíciletí: Přiblížení evropským zákazníkům

Po roce 2000 se Hyundai etabluje jako světová značka a snaží se dále pracovat na kvalitě a designu vozů. Nové automobily se čím dál více odklánějí od tradičních asijských tvarů a snaží se uzmout si svůj kousek také na evropském trhu.

Už v roce 2007 přichází legendární model Hyundai i30, který přinesl vítanou konkurenci pro Škodu Octavia. Už o rok později vznikla první evropská linka v Nošovicích. V posledních letech Hyundai klade důraz také na ekologii a vydává se směrem k elektromobilitě.

Důkazem je například oblíbený model Hyundai IONIQ, který se vyrábí jako hybrid, plug-in hybrid i v čistě elektrické variantě. V roce 2018 z výrobní linky v Nošovicích vyjelo také první elektrické SUV Hyundai Kona.