Science fiction se stává realitou: Budeme designovat geny dětí na přání?

Velká Británie se stala první zemí na světě, která legalizovala umělé oplodnění, jež kombinuje geny tří lidí. První dítě ze zkumavky se třemi biologickými rodiči by tak mohlo být počato už tento rok. Metoda, kterou řada lidí považuje za kontroverzní, má především zabránit přenosu nevyléčitelného genetického onemocnění z matky na dítě. Odpůrci vyvolávají etické otázky, z nichž asi nejvíce alarmující je obava z designování dětí.

Zdroj: Thinkstock

Mitochondriální nemoci jsou v řadě rodin předávány z matky na dítě a jsou způsobeny mutací malého počtu genů v mitochondrii. Přibližně jedno z 6500 dětí na celém světě se rodí s podobným hendikepem, který způsobuje, že orgány tohoto jedince pomalu selhávají. Patří k nim také svalová atrofie.
Britka Sharon Bernardi přišla kvůli této genetické vadě o sedm svých dětí. Není divu, že se stala zastánkyní nového způsobu umělého oplodnění, kdy by třetí osoba – druhá matka – darovala své geny (část vajíčka) a předešlo by se tak přenosu mutace na dítě. Ministryně zdravotnictví Spojeného království Jane Ellison prohlásila, že je to pro tyto rodiny světlo na konci temného tunelu.

Geny natřetí

U tohoto druhu umělého oplodnění jsou možné dvě metody: u první z nich dojde k oplodnění mateřského i darovaného vejce otcovým spermatem, následně se odstraní jádra obou embryí po jednom dni vývoje (dokud je embryo stále jedinou buňkou). Nukleus rodičů se implantuje do pláště dárkyně s buněčnou membránou a zdravou mitochondrií a může se nadále rozvíjet bez zmutovaných genů. Druhá metoda odstraňuje matčinu mitochondrii z vajíčka ještě před oplodněním a implantuje zdravé jádro do vajíčka dárkyně, jež je následně oplodněno otcovým spermatem. Odpůrci preferují druhou variantu, protože neničí embryo během procesu vývoje.

Design na míru

Přestože by takové dítě mělo 99% genů od své matky a pouze nepatrné množství od dárkyně, zůstává otázkou, zda podobný zásah genetického inženýrství už není jen krůček od designování dětí na míru. Velká Británie je první zemí na světě, jež udělila souhlas k podobnému zásahu v rámci umělého oplodnění a je jen otázkou času, kdy budou následovat další. I když to znamená přerušení řetězce genetických onemocnění, je tato metoda značně kontroverzní. Nehledě na fakt, že byla doposud testována pouze na zvířatech. Zákon ještě musí projít Sněmovnou lordů, i tak ale možná stojíme na prahu nové reality, kterou jsme až doposud znali jen ze science fiction.