Vrah stromů i léčitel nemocných: Jmelí není jen symbolem Vánoc

Jmelí se stalo nedílnou součástí vánočních svátků, pod kterým se lidé líbají. Věděli jste ale, že tento láskyplný symbol nemilosrdně zabíjí stromy, na kterých parazituje?

Zdroj: Thinkstock

Kdo by neznal romantickou vánoční tradici – větvičky jmelí zavěšené na lustru či dveřích a dvojice, která pod nimi stojí, se musí políbit. Pro štěstí, hojnost, prosperitu… Něžně vypadající rostlinka je ale v říši rostlin násilným parazitem, jenž přežívá díky tomu, že vysává svého nedobrovolného hostitele – tedy strom.

Jmelí zůstává zelené po celou zimu a právě pro jeho svěží barvu ho lidé zařadili mezi sváteční symboly. Svou živou zelenou barvu si udržuje na úkor stromu, na němž parazituje – krade mu vodu a půdní minerály. V některých případech vysává svého hostitele tak intenzivně, že strom časem zemře. Ovšem v tu chvíli zahyne také jmelí.

Na rozdíl od stromů žije zabiják v souladu s některými ptáky. Podle studií po odstranění jmelí z ekosystému trpěli nejen ptáci, ale i další druhy. Vědecká pozorování v Mexiku a Austrálii ukázala, že se populace ptáků žijících v oblastech, kde se vyskytuje jmelí, viditelně rozrůstala.
Existují také důkazy o tom, že některé druhy jmelí mohou pomoci při léčbě rakoviny. Ve Spojených státech právě probíhá rozsáhlý výzkum na toto téma. Podle onkoložky Channing Judith Paller už předchozí výsledky výzkumů ukázaly, že jmelí dokáže značně zmírnit vedlejší účinky dosavadní léčby, jako je nausea, zvracení nebo ztráta chuti, jež často doprovází chemoterapii.